AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW M5 snelste sedan ooit
BMW heeft met de M5 de snelste sedan aller tijden. Met zijn vijfliter 10-cilindermotor levert heeft hij niet minder dan 507 pk en een maximum koppel van 520 Nm. Daarmee is de 5-serie ook de sedan met het meeste vermogen.
BMW heeft met de M5 de snelste sedan aller tijden. Met zijn vijfliter 10-cilindermotor levert heeft hij niet minder dan 507 pk en een maximum koppel van 520 Nm. Daarmee is de 5-serie ook de sedan met het meeste vermogen.
De BMW M5 zit met dit koppel en vermogen op de grens van een auto voor alledag en een racewagen. Een recept dat BMW met zijn M-versies al twintig jaar gebruikt. Van alle M5-modellen samen zijn er ruim 20.000 exemplaren verkocht en daarmee is het concept uiterst succesvol. De ultieme sportsedan sprint met zijn V10 in minder dan 5 seconden van 0-100 km/h en heeft een elektronisch afgeregelde topsnelheid van 250 km/h. BMW stelt dat hij zonder begrenzing 330 km/h zou kunnen halen. Het toptoerental van de motor ligt bij 8250 tpm, en daarmee is deze V10 de eerste in zijn soort die zulke hoge toeren haalt in een productiewagen.
Vergeleken met de achtcilinder van de vorige M5 is het vermogen met meer dan 25 procent toegenomen, terwijl de nieuwe M5 ook de magische grens van 100 pk per liter is gepasseerd. BMW gebruikt een speciaal gevormd carter voor een optimale olievoorziening van de krukas. Verder heeft BMW op deze motor ook zijn Bi-Vanos variabele kleptiming toegepast. Het uitlaatsysteem is gemaakt van naadloos roestvrij staal en eindigt in vier eindpijpen, waaraan de M-versies altijd zo goed herkenbaar zijn.
Maar er komt natuurlijk nog meer bij kijken dan prestaties alleen als het om een M-uitvoering gaat. Zo'n sterke motor moet samenwerken met een optimale transmissie en achteras, zodat het vermogen ook goed aan de weg gebracht kan worden. Een gunstige pk/gewichtverhouding is daarbij ook een vereiste. BMW heeft ook een wereldprimeur met zijn MS S65 motormanagementsysteem, met de krachtigste CPU's die in de auto-industrie worden toegepast. Nodig omdat de hoge toerentallen en de regelingen en controletaken het uiterste van dit systeem vergen. BMW gebruikt verder een speciale techniek waarbij de bougie in elke cilinder fungeert als sensor en meet of er pingel of detonatie optreedt.
De V10 is gekoppeld aan een zeventraps SMG transmissie, daarmee is BMW de eerste die een dergelijke sequentiële automaat levert. De versnellingen kunnen worden gekozen via de pook in de middenconsole of via peddels aan het stuur. Vergeleken met de vorige SMG transmissie schakelt de nieuwe 20 procent sneller. De bestuurder kan kiezen uit 11 opties dank zij de drivelogicfunctie. Zes van deze programma's kunnen van te voren worden gekozen in de sequentiële schakelmode (S mode) en variëren van dynamisch tot zeer sportief. In S wordt er altijd met de hand geschakeld. Deze transmissie heeft ook nog een speciaal veiligheidsaspect. In kritieke situaties, bij voorbeeld als de bestuurder terugschakelt op een gladde weg, wordt de koppeling een fractie van een seconde geopend, waardoor wordt voorkomen dat de M5 uitbreekt. Ook voor het rijden heuvelop- en afwaarts heeft deze bak speciale voorzieningen.
Het onderstel van de M5 is – hoe kan het ook anders – uitgetest op de Nürburgring. Het onderstel van de 5-serie is voor de M5 dan ook speciaal gewijzigd, niet verlaagd, maar vanaf de basis opnieuw opgezet.
De M5 heeft een variabel sperdifferentieel dat reageert op het afgegeven koppel, waardoor volgens BMW een goede stabiliteit en optimale tractie wordt verkregen, speciaal bij het uitaccelereren uit bochten.
Verder heeft BMW op de M5 een nieuwe generatie DSC, Dynamic Stability Control toegepast, dat speciaal voor deze versie is ontwikkeld. Het kan worden geactiveerd door de druk op de knop bij de versnellingshendel. Men kan net als bij de gewone 5-serie kiezen uit voorgeprogrammeerde standen van het zogenaamde MDrive, maar voor de M5 is er ook de M Dynamic Mode, die bedoeld is voor sportieve bestuurders. Uiteraard is er ook EDC, Electronic Damper Control met drie programma's (comfort, normaal en sport).
Omdat je niet altijd het uiterste van de M5 zal vragen, word het zogenaamde comfortabele P400 performance programma bij de start geactiveerd. Daarbij levert de motor 400 pk. Wil je meer, dan druk je op de Power-knop en is al het vermogen van de V10 beschikbaar. Met het P500 sport programma kan je genieten van de race-aspiraties van de M5.
Het spreekt vanzelf dat de remmen zijn aangepast aan de capaciteiten van de M5.
Vergeleken met de achtcilinder van de vorige M5 is het vermogen met meer dan 25 procent toegenomen, terwijl de nieuwe M5 ook de magische grens van 100 pk per liter is gepasseerd. BMW gebruikt een speciaal gevormd carter voor een optimale olievoorziening van de krukas. Verder heeft BMW op deze motor ook zijn Bi-Vanos variabele kleptiming toegepast. Het uitlaatsysteem is gemaakt van naadloos roestvrij staal en eindigt in vier eindpijpen, waaraan de M-versies altijd zo goed herkenbaar zijn.
Maar er komt natuurlijk nog meer bij kijken dan prestaties alleen als het om een M-uitvoering gaat. Zo'n sterke motor moet samenwerken met een optimale transmissie en achteras, zodat het vermogen ook goed aan de weg gebracht kan worden. Een gunstige pk/gewichtverhouding is daarbij ook een vereiste. BMW heeft ook een wereldprimeur met zijn MS S65 motormanagementsysteem, met de krachtigste CPU's die in de auto-industrie worden toegepast. Nodig omdat de hoge toerentallen en de regelingen en controletaken het uiterste van dit systeem vergen. BMW gebruikt verder een speciale techniek waarbij de bougie in elke cilinder fungeert als sensor en meet of er pingel of detonatie optreedt.
De V10 is gekoppeld aan een zeventraps SMG transmissie, daarmee is BMW de eerste die een dergelijke sequentiële automaat levert. De versnellingen kunnen worden gekozen via de pook in de middenconsole of via peddels aan het stuur. Vergeleken met de vorige SMG transmissie schakelt de nieuwe 20 procent sneller. De bestuurder kan kiezen uit 11 opties dank zij de drivelogicfunctie. Zes van deze programma's kunnen van te voren worden gekozen in de sequentiële schakelmode (S mode) en variëren van dynamisch tot zeer sportief. In S wordt er altijd met de hand geschakeld. Deze transmissie heeft ook nog een speciaal veiligheidsaspect. In kritieke situaties, bij voorbeeld als de bestuurder terugschakelt op een gladde weg, wordt de koppeling een fractie van een seconde geopend, waardoor wordt voorkomen dat de M5 uitbreekt. Ook voor het rijden heuvelop- en afwaarts heeft deze bak speciale voorzieningen.
Het onderstel van de M5 is – hoe kan het ook anders – uitgetest op de Nürburgring. Het onderstel van de 5-serie is voor de M5 dan ook speciaal gewijzigd, niet verlaagd, maar vanaf de basis opnieuw opgezet.
De M5 heeft een variabel sperdifferentieel dat reageert op het afgegeven koppel, waardoor volgens BMW een goede stabiliteit en optimale tractie wordt verkregen, speciaal bij het uitaccelereren uit bochten.
Verder heeft BMW op de M5 een nieuwe generatie DSC, Dynamic Stability Control toegepast, dat speciaal voor deze versie is ontwikkeld. Het kan worden geactiveerd door de druk op de knop bij de versnellingshendel. Men kan net als bij de gewone 5-serie kiezen uit voorgeprogrammeerde standen van het zogenaamde MDrive, maar voor de M5 is er ook de M Dynamic Mode, die bedoeld is voor sportieve bestuurders. Uiteraard is er ook EDC, Electronic Damper Control met drie programma's (comfort, normaal en sport).
Omdat je niet altijd het uiterste van de M5 zal vragen, word het zogenaamde comfortabele P400 performance programma bij de start geactiveerd. Daarbij levert de motor 400 pk. Wil je meer, dan druk je op de Power-knop en is al het vermogen van de V10 beschikbaar. Met het P500 sport programma kan je genieten van de race-aspiraties van de M5.
Het spreekt vanzelf dat de remmen zijn aangepast aan de capaciteiten van de M5.
Exterieur en interieur
Het exterieur van de M5 kenmerkt zich vooral door minder opvallende details. Zo zijn de voor en achter bumperspoilers gewijzigd, zijn de dorpels anders en zijn de wielkasten meer geprononceerd. Als vanouds zijn de buitenspiegels uniek voor de M-modellen en zien we de vier eindpijpen en speciaal ontworpen wielen.
Binnenin zien we met leer beklede stoelen in drie verschillende kleuren. Tegen meerprijs wordt een volleren interieur geleverd. Een ander belangrijk verschil met de 5-serie is het instrumentenpaneel (met HUD, head-up desplay als een optie), het stuur met MDrive knoppen en een gewijzigde middenconsole.
Wanneer de M5 leverbaar wordt, is nog niet bekend. Evenmin is de prijs al bekend.
Het exterieur van de M5 kenmerkt zich vooral door minder opvallende details. Zo zijn de voor en achter bumperspoilers gewijzigd, zijn de dorpels anders en zijn de wielkasten meer geprononceerd. Als vanouds zijn de buitenspiegels uniek voor de M-modellen en zien we de vier eindpijpen en speciaal ontworpen wielen.
Binnenin zien we met leer beklede stoelen in drie verschillende kleuren. Tegen meerprijs wordt een volleren interieur geleverd. Een ander belangrijk verschil met de 5-serie is het instrumentenpaneel (met HUD, head-up desplay als een optie), het stuur met MDrive knoppen en een gewijzigde middenconsole.
Wanneer de M5 leverbaar wordt, is nog niet bekend. Evenmin is de prijs al bekend.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW 520d Touring – 2012 – 555.026 km – Klokje rond
Nieuws
Deze BMW M5 met aanhanger is lichter én ruimer dan een nieuwe M5 Touring
Vergelijkende test
Toen 200 nog een magisch getal was – Audi 200 20V Quattro vs. BMW 535i
Nieuws
Heftig gefacelifte BMW 5-serie of in beeld, nu zonder ‘M’
Nieuws