BMW M5 30 Jahre: grijs feestje

BMW M5 30 Jahre
BMW M5 30 Jahre BMW M5 30 Jahre BMW M5 30 Jahre BMW M5 30 Jahre BMW M5 30 Jahre BMW M5 30 Jahre BMW M5 30 Jahre BMW M5 30 Jahre BMW M5 30 Jahre
BMW heeft een feestje te vieren. De M5 bestaat 30 jaar en om dit heuglijke feit te vieren wordt de powersedan in een gelimiteerde, gespierde maar ietwat grauwe jas gestoken.

Gisteren kregen we de eerste gelekte informatie te pakken over de wijze waarop BMW het dertigjarig bestaan van de M5 gaat vieren. Vandaag is het Beierse beest dan officieel onthuld. Het grootste nieuws vinden we onder de kap, waar liefst 600 briezende paarden te vinden zijn. Een heel verschil met hoe het in 1984 allemaal begon...

De 'reguliere' M5 heeft al een al niet bescheiden aantal van 540 pk onder de kap, de tot 300 stuks beperkte '30 Jahre M5' gaat daar met z'n 600 pk ruimschoots overheen. Ook het koppel neemt in de feestelijke editie toe, en wel met 20 Nm tot 700 Nm.

De klassieke sprint naar de 100 km/h is daarmee in 3,9 seconden achter de rug, een halve seconde sneller dan in de normale editie. Een aangepast motormanagementsysteem en een hogere turbodruk zijn verantwoordelijk voor de vermogens- en koppeltoename. Met de 30 Jahre M5 heeft BMW overigens direct z'n sterkste productiemodel ooit gepresenteerd.

Verder ligt de feestelijke Fünfer 10 mm dichter bij het asfalt en zijn de veren en dempers straffer afgesteld. Bovendien krijgt-ie het Active M Differential mee.

Niet alleen op technisch vlak is de knalsedan onder handen genomen, ook het in- en exterieur zijn extra aangekleed. De feestneus is, overigens weinig feestelijk, met een matte Frozen Dark Silver-metalliclak bespoten en krijgt her en der wat 30 Jahre M5 embleempjes met zich mee. De omlijsting van de grille, de inzetstukken rond de handgrepen en de uitlaatpijpen zijn uitgevoerd in donker chroom. 20-inch lichtmetaal maakt het plaatje compleet.

Vanbinnen zijn de 30 Jahre M5-emblemen eveneens ruimschoots aanwezig. We vinden ze onder andere terug op de instaplijsten en de hoofdsteunen. Het stuurwiel wordt bedekt met antraciet alcantara en een 16-delig audiosysteem van Bang & Olufsen zorgt voor een stevig geluid. Hoeveel exemplaren naar Nederland komen en hoeveel het feestje dan gaat kosten, is nog niet bekend.

De Nederlandse BMW-importeur haalt 'een handjevol' van de M5 30 Jahre-edities hier naartoe, die voor een bedrag van 156.500 euro de deur uit mogen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.