BMW en PSA samen in hybridetechniek
Met een startkapitaal van 100 miljoen euro moet de joint venture "BMW Peugeot Citroën Electrification" dit voorjaar beginnen met het ontwikkelen van hybride aandrijftechniek die vervolgens vanaf 2014 in productie moet gaan. De Duitsers en de Fransen menen dezelfde visie te hebben over hybridisering, maar de voornaamste reden van de samenwerking is schaalvoordeel.
Nog voor het eind van het jaar wordt verwacht dat er 400 medewerkers in München betrokken zijn bij onderzoek en ontwikkeling van de techniek. In het Franse Mulhouse zullen vanaf 2014, wanneer daar de productie opgestart is, 250 mensen betrokken zijn bij de productie van hybride aandrijfcomponenten.
Deze joint venture is niet de eerste samenwerking tussen BMW en PSA. Al in 2002 is begonnen met de ontwikkeling van viercilinder benzinemotoren die sinds 2006 ook daadwerkelijk geproduceerd worden. "BMW Peugeot Citroën Electrification" zal zich richten op de ontwikkeling en productie van hoogspanningsaccu's, elektromotoren, generatoren, vermogenselektronica, laadinstallaties en software voor de hybride systemen. Dit overigens niet alleen voor eigen gebruik van BMW en PSA, maar eventueel ook voor derden.
PRIVATE LEASE BMW
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?

Test: BMW 3.0 CSL - Bewijs dat rijplezier niet per se in de hoeveelheid pk’s zit

Nieuwe BMW iX5: bomvol nieuwe techniek en klaar voor de markt

Omdat BMW niet doorzette met de M8 kwam Alpina met deze brute B12 5.7 Coupé




