AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW: brandstofcel hybride
40
BMW presenteert een alternatief aandrijfconcept dat we nog niet eerder zagen: een hybride met brandstofcel.
Auto's met hybride aandrijflijnen hebben we al in verschillende varianten gezien. Het concept dat BMW ons toont, is net weer even anders: tussen de voorwielen is er een dwarsgeplaatste verbrandingsmotor die op hogere snelheid de voorwielen aandrijft. In stadsverkeer worden de achterwielen aangedreven worden door een elektromotor. Deze krijgt z'n elektriciteit van een compacte brandstofcel en tijdens acceleratie ook nog van een pakket super condensatoren. De brandstofcel wordt gevoed met waterstof uit een klein tankje en de condensatoren worden opgeladen door de brandstofcel en met teruggewonnen remenergie.
De ingenieurs uit München vertelden ons dat er in stedelijk gebruik slechts één kg waterstof nodig is per 100 km. In stadsverkeer is er relatief weinig elektriciteit nodig, daardoor kan de brandstofcel compact gehouden worden en ook enigszins budget vriendelijk. Denk aan hooguit enkele duizenden euro's, een beetje op het niveau van een standkachel. Dit laatste is overigens ook een mogelijke functie die met de brandstofcel tot de mogelijkheden hoort.
Of en wanneer we deze hybride in de showroom tegen zullen komen, is nog niet bekend. Wanneer het project groen licht krijgt kan hij er binnen enkele jaren zijn. De grootste bottleneck is nog de verkrijgbaarheid van waterstof, al wordt er in Duitsland inmiddels hard aan gewerkt aan een serieus waterstofnetwerk dat in 2015 operationeel moet zijn.
PRIVATE LEASE BMW
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Nieuws
De nieuwe BMW iX3 doet ‘een Mercedesje’ met zijn dak – Back to Basics
Nieuws
De nieuwe BMW iX3 is de eerste BMW met een nieuw logo
Nieuws
Plug-in hybride BMW M5 krijgt er 183 pk bij en is 910 pk sterk
Nieuws
BMW en Stellantis hopen op versoepeling van brandstofmotorenverbod
Nieuws