AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking
Facelift brengt nieuw dashboard
21 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Meer Video's
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Sneltoetsen
Shortcuts Open/Close/ or ?
Start/PauseSpatiebalk
Volume Verhogen↑
Volume Verlagen↓
Vooruitspoelen→
Terugspoelen←
Ondertiteling Aan/Uitc
Fullscreen/Volledig Scherm Verlatenf
Geluid Dempen/Geluid Terug Aanzettenm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Vooruitspoelen %0-9
Gekopiëerd
Live
00:00
00:00
00:00
De BMW 3-serie is gefacelift en krijgt onder meer een stevig gemoderniseerd dashboard. Wat er allemaal nog meer verandert, laat Jan zien aan de hand van een erg dikke M340i.
21
Bekijk reacties
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie Touring 318i Facelift Corporate Lease High Executive, LED koplampen, Full leder, Elec. achterklep, 19inch
- 2017
- 232.667 km
€ 14.750

BMW 330e 252 PK PLUG-IN HYBRID SEDAN + LED | DAB | STOELVERW. | SPORTSTOELEN
- 2016
- 158.913 km
€ 17.950

BMW M340i xDrive High Executive headup, Harman kardon, comfort acces
- 2020
- 97.736 km
€ 51.950
Lees ook
BMW 330d Touring (2012) – Op de rollenbank
Nieuws
Deze BMW 3-serie E46 is lekker gewoon gebleven - Liefhebber gezocht
Nieuws
Extreem sterke vooruitblik op nieuwe elektrische BMW 3-serie en M3
Achtergrond
Deze klassieke Duitse coupés stijgen in waarde, maar zijn nog wel betaalbaar
Autotest
Dit was het duel van de jaren 80: Alfa Romeo 75 2.5 V6 vs. BMW 325i
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (21)
ReagerenSub-reacties inklappen

Mooie strakke sedan. Ziet er zeker niet verkeerd uit. Helaas binnenin veel na-aperij van concurrenten : geen dashboard meer, maar een vensterbak met tablets ( a la Mercedes), en geen pook meer, maar een "schuifje" ( a la V.A.G. )

Ik vind zeker het interieur geen verbetering. Wat mij betreft hadden de versies met een echte motor gewoon het traditionele dashboard gehouden inclusief het pookje.
Past beter bij de traditionele opzet van deze rijdersauto en ik vind het persoonlijk ook veel mooier. Jammer!
Past beter bij de traditionele opzet van deze rijdersauto en ik vind het persoonlijk ook veel mooier. Jammer!

Wat liggen die kabels dramatisch door het motorruim...?

Showroom aansluiting. Loopt de accu niet leeg.

BMW heeft dus ook in de 3 de widescreen van Mercedes gekopieerd. Jammer, vond het juist wel mooi dat Mercedes en BMW allebei hun eigen interieurstijl hadden, maar dat verschil is een stuk kleiner geworden. Verder wel een hele strakke auto.

Alle 3-er BMW's nu automaat?? Ik dacht dat die BMW-rijders graag sportief reden en zelf de pook ter hand wilden nemen.

Nooit last van gehad. De achttrapsautomaat is subliem.

Bovendien, de automaat wordt al jaren meer verkocht dan de handbak in de 3 serie, dus je stelling is onjuist.

Duidelijk nog nooit een BMW gereden met de achttraps ZF inderdaad. Schakelt feilloos en razendsnel.

Duidelijk nog nooit een BMW gereden met de achttraps ZFhaha blijkbaar pijnpuntje geraakt. Heb laatst wel een weekend in een 2021 3-er automaat gereden en vond het nogal afstandelijk. Meer comfort dan sportief zeg maar.

Je bent gewoon een beetje aan het sarren. Blijkbaar wekt een BMW nog steeds wat jaloezie of calimerogedrag op. Je weet dat er verschillende standen op de automaat zitten? Vast niet geprobeerd dan. In een -pak ‘em beet- 318 of 320 wordt het natuurlijk nooit echt sportief, ongeacht de stand die je selecteert.

De niet M-Sport is hier te vinden: http://configure.bmw.de

De oude koplampen vond ik mooier, net wat groter voor meer smoel en de inkepingen gaven nog een beetje de suggestie van de dubbele koplampen van vroeger. En wat is en blijft die zwarte grille toch onwaarschijnlijk lelijk.

Mooie auto hoor, nu nog de lange versie naar Europa voor die lange Europeanen. Logisch toch?!

Ik vind het er zelf echt niet mooier op geworden. De afgelopen twee generaties vind ik zelf niet mooi. Deze ook met dat grote gat bij de intercooler voelt qua verhoudingen niet echt lekker kloppend met de rest van de neus. Juist doordat de koplampen zo smal geworden zijn. Dan vind ik de BMW's rond 1990-2010 toch echt veel mooier.
Maar goed over smaak valt niet te twisten andere vinden dit mogelijk wel erg mooi.
Maar goed over smaak valt niet te twisten andere vinden dit mogelijk wel erg mooi.

"... verdwenen ... net als alle andere fysieke snelkoppelingen in het midden ..."
Weer een auto van mijn lijstje af ?
Het gaat heel erg moeilijk worden nog een auto met fysieke knoppen te vinden.
Straks alleen nog 2e hands?
Weer een auto van mijn lijstje af ?
Het gaat heel erg moeilijk worden nog een auto met fysieke knoppen te vinden.
Straks alleen nog 2e hands?

Serieus? Daarop laat je de keuze van een wagen afhangen? ??♂️Of ben je meer een dromer?

Serieus.
320i station stond op mn shortlist; nu eraf. Belangrijkste reden waren de programmeerbare sneltoetsen.
Ik rijd 50kkm per jaar dus dan 'leef' je veel in de auto. Met fysieke knoppen kun je snel en trefzeker naar navigatie, bellen, radiozender, etc. Met een touchscreen moet je meer kijken en zien of je wel juist drukte.
Na rijcomfort, is ergonomie topprioriteit voor dingen die je veel gebruikt
320i station stond op mn shortlist; nu eraf. Belangrijkste reden waren de programmeerbare sneltoetsen.
Ik rijd 50kkm per jaar dus dan 'leef' je veel in de auto. Met fysieke knoppen kun je snel en trefzeker naar navigatie, bellen, radiozender, etc. Met een touchscreen moet je meer kijken en zien of je wel juist drukte.
Na rijcomfort, is ergonomie topprioriteit voor dingen die je veel gebruikt

Fraaie auto van buiten, dat scherm met dat beugeltje daarachter daarentegen... pfff wat n afknapper! Ziet er aftermarket uit. Dan toch liever de geheel nieuwe C ipv deze facelift 3.

Hhaha, vanwege het beugeltje? Dat is juist om een zweef effect te creëren. Maar hoef je natuurlijk niet mooi te vinden. Voor mij zal je begrijpen is deze 3 veel aantrekkelijker dan de wat oubollige Benz.

Ik ben ook absoluut geen fan van die schermen. Komt misschien door de leeftijd maar toch, doe mij maar een meer traditioneel dashboard met voldoende knoppen. Digitale tellers prima, en natuurlijk die iDrive. Mocht die ook verdwijnen en alleen touchscreens overblijven (zoals in dat oerlelijke "dashboards" van de Tesla's) dan moet ik maar met de bus of zo.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.