AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Bluetec-storm van Mercedes op komst
Eén ding was op de IAA wel duidelijk: het is Mercedes-Benz menens met het Bluetec-offensief. Maar wat gaat er de komende tijd precies in productie? Een kort overzicht.
In december start het offensief met de E 300 Bluetec. De turbodiesel van deze versie levert 211 pk en 540 Nm koppel. Het gemiddeld verbruik bedraagt 7,3 liter per 100 kilometer. De Nederlandse importeur heeft de prijs van dit model bepaald op 68.500 euro.
Een andere speciale E-klasse is de E 350 CGI, die de direct ingespoten 3,5-liter V6 onder de kap heeft. De 292 pk sterke benzinemotor is al bekend uit de CLS 350 CGI. De E 350 CGI kost 70.400 euro.
In juni 2008 zijn de kleinere modellen in de beurt, want dan komen de A 160 CDI en de B 170 NGT. De zuinige A-klasse scoort een gemiddeld verbruik van 4,5 liter diesel per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 119 gram per kilometer.
De B 170 NGT heeft een 116 pk sterke aardgasmotor aan boord. Dit is de tweede aardgasmotor voor Mercedes-Benz, in de zomer van 2008 komt deze speciale B-klasse naast de E 200 NGT in het gamma. De CO2-uitstoot van de B 170 NGT bedraagt 135 gram per kilometer en de auto heeft 4,9 kilo gas per 100 kilometer nodig.
De 3,2-liter turbodiesel uit de E 320 Bluetec, die al sinds eind 2006 in de Verenigde Staten leverbaar is, komt in de loop van 2008 ook naar de R-, de ML- en de G-klasse. In de vierwielaangedreven versies bedraagt het gemiddeld verbruik ongeveer 8,2 liter diesel per 100 kilometer.
In 2009 komt de C 250 Bluetec, die gemiddeld 4,9 liter diesel per 100 kilometer verstookt en 130 gram CO2 per kilometer uitstoot. Denk niet dat het behelpen is op het gebied van de prestaties: de auto sprint in 7,9 seconden naar 100 kilometer per uur en bereikt een topsnelheid van 245 kilometer per uur.
Iets later komt de ML 450 Hybrid. Deze heeft een 279 pk sterke V6 motor aan boord, die Mercedes-Benz koppelt aan een elektromotor van 61 pk. Het gemiddeld verbruik is 7,7 liter benzine per 100 kilometer, de CO2-uitstoot 185 gram per kilometer.
Ook de S-klasse ontkomt niet aan de hybride-behandeling. In dit geval heet het resultaat de S 400 Hybrid, die net als de ML hybride een 279 pk sterke benzinemotor aan boord heeft. Nu is die echter gekoppeld aan een 20 pk sterke elektromotor. De S 400 Hybrid verbruikt 7,9 liter benzine per 100 kilometer en stoot per kilometer 190 gram CO2 uit.
De eerste brandstofcelauto van Mercedes-Benz gaat in 2010 in productie: de B-klasse F-Cell. Deze krijgt een verbeterde versie van de brandstofcel uit de F 600 Concept (2005) aan boord. Het maximum vermogen bedraagt 136 pk, bij een maximum koppel van 320 Nm. Het verbruik bedraagt 2,9 liter per 100 kilometer.
Een andere speciale E-klasse is de E 350 CGI, die de direct ingespoten 3,5-liter V6 onder de kap heeft. De 292 pk sterke benzinemotor is al bekend uit de CLS 350 CGI. De E 350 CGI kost 70.400 euro.
In juni 2008 zijn de kleinere modellen in de beurt, want dan komen de A 160 CDI en de B 170 NGT. De zuinige A-klasse scoort een gemiddeld verbruik van 4,5 liter diesel per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 119 gram per kilometer.
De B 170 NGT heeft een 116 pk sterke aardgasmotor aan boord. Dit is de tweede aardgasmotor voor Mercedes-Benz, in de zomer van 2008 komt deze speciale B-klasse naast de E 200 NGT in het gamma. De CO2-uitstoot van de B 170 NGT bedraagt 135 gram per kilometer en de auto heeft 4,9 kilo gas per 100 kilometer nodig.
De 3,2-liter turbodiesel uit de E 320 Bluetec, die al sinds eind 2006 in de Verenigde Staten leverbaar is, komt in de loop van 2008 ook naar de R-, de ML- en de G-klasse. In de vierwielaangedreven versies bedraagt het gemiddeld verbruik ongeveer 8,2 liter diesel per 100 kilometer.
In 2009 komt de C 250 Bluetec, die gemiddeld 4,9 liter diesel per 100 kilometer verstookt en 130 gram CO2 per kilometer uitstoot. Denk niet dat het behelpen is op het gebied van de prestaties: de auto sprint in 7,9 seconden naar 100 kilometer per uur en bereikt een topsnelheid van 245 kilometer per uur.
Iets later komt de ML 450 Hybrid. Deze heeft een 279 pk sterke V6 motor aan boord, die Mercedes-Benz koppelt aan een elektromotor van 61 pk. Het gemiddeld verbruik is 7,7 liter benzine per 100 kilometer, de CO2-uitstoot 185 gram per kilometer.
Ook de S-klasse ontkomt niet aan de hybride-behandeling. In dit geval heet het resultaat de S 400 Hybrid, die net als de ML hybride een 279 pk sterke benzinemotor aan boord heeft. Nu is die echter gekoppeld aan een 20 pk sterke elektromotor. De S 400 Hybrid verbruikt 7,9 liter benzine per 100 kilometer en stoot per kilometer 190 gram CO2 uit.
De eerste brandstofcelauto van Mercedes-Benz gaat in 2010 in productie: de B-klasse F-Cell. Deze krijgt een verbeterde versie van de brandstofcel uit de F 600 Concept (2005) aan boord. Het maximum vermogen bedraagt 136 pk, bij een maximum koppel van 320 Nm. Het verbruik bedraagt 2,9 liter per 100 kilometer.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz A-klasse 180 Business Solution AMG | Panorama - Schuifdak | Burmester Surround Sound | Memorystoelen | Head-Up Display | 360° Camera | Multibeam Led | Apple Carplay & Android Auto
- 2025
- 15 km
€ 50.197

Mercedes-Benz A-klasse 250 e AMG Led Panorama Distronic Burmester Camera 360 Keyless Pdc
- 2021
- 47.664 km
€ 31.900

Mercedes-Benz V-klasse 250 BlueTEC Lang DC Avantgarde Edition met alle denkbare optie's.......
- 2015
- 281.877 km
€ 32.422
Lees ook
Nieuws
Nieuwe Mercedes-Benz CLA Shooting Brake is alleen nog gecamoufleerd waar het telt
Nieuws
Mercedes gaat GLC in de VS bouwen
Achtergrond
Deze jaren-80 Mercedes-Benz Coupé is niet wat je denkt dat het is
Nieuws
De Mercedes-Benz CLE is als cabrio bijna €10.000 duurder – Back to basics
Nieuws