Blik to the Future: Volvo XC20
Op naar de 1,2 miljoen
- Jan Lemkes
- FOTO'S Larson
- Nieuws
Hoe klein dat gaatje in het gamma precies is, bewijzen Audi en BMW. Die merken voeren de Q2 en de Mini Countryman als de speelsere, (nipt) voordeligere alternatieven voor respectievelijk de Q3 en X1, al is het verschil in maatvoering minimaal. Volvo heeft al eens losgelaten wel brood te zien in een 20-serie, die in theorie een V20 (hatchback) of zelfs een S20 (sedan) kan omvatten. Een XC20 lijkt echter de meest logische zet, niet in de laatste plaats vanwege de eerdergenoemde concurrenten. De wereldwijde vraag naar SUV's stijgt nog steeds en het einde is nog niet in zicht. Zeker in Europa en China is juist een compact, speels model bijna een garantie op succes. Dat bewijst de XC40 al, met z'n olijke C-stijl, stoere neusje en tweekleurige koets, maar bij de XC20 gaat Volvo nog een stapje verder. Concept-car-voorbodes of spionagebeelden zijn er nog niet, dus onze tekenaar moet gissen, maar reken op een auto vol opvallende designvondsten. De door de motorkap 'afgesneden' koplampunits lijken op die van de 40.1 Concept en zullen vermoedelijk ook hun weg vinden naar de nieuwe V40. Een in contrastkleur gespoten dak lijkt in dit segment bijna verplicht en de speels oplopende schouderlijn van de XC40 wordt bij de XC20 op iets andere wijze doorgevoerd.
EV
Dat Volvo de moeite neemt om naast de XC40 een XC20 te ontwikkelen, heeft alles te maken met het nieuwe CMA-platform waar die XC40 op rust. Die technische basis, waarop ook de producten van Lynk & Co en de toekomstige V40 worden gebaseerd, is modulair en laat zich dus vrij eenvoudig verkleinen tot XC20-niveau. Ook op motorisch vlak heeft Volvo alles al in huis. De nieuwe 1,5-liter driecilinder uit de XC40 T3 kan zo worden overgeheveld naar de XC20 en ook een minder krachtig afgestelde versie van diezelfde motor ligt voor de hand. Diesels hoeven we niet te verwachten, daar stapt Volvo bij de S60 al vanaf. Dan rest het thema elektrificatie. Behalve Mild Hybrid-techniek, dat op termijn in het gehele Volvo-gamma moet zijn doorgevoerd, zou ook een volledig elektrische versie aantrekkelijk kunnen zijn. Daarmee heeft Volvo meteen een meer 'premium' alternatief voor de Kia Niro EV en Hyundai Kona Electric in huis en zou het merk z'n concurrenten, die zichzelf op EV's in hogere segmenten richten, een stap voor zijn. Een elektrische XC20 past bovendien uitstekend bij Volvo's ambities, want het merk wil dat rond 2025 de helft van de verkochte auto's een EV is. Dat is bovendien nogal een grote helft, want in hetzelfde jaar moeten de verkoopcijfers naar verluidt zijn verdubbeld. In plaats van de 600.000 Volvo's die in 2017 de showrooms verlieten, moeten er vanaf de helft van het volgende decennium jaarlijks 1,2 miljoen exemplaren de weg op worden gestuurd.
PRIVATE LEASE Volvo
Uitgelicht aanbod

Volvo V40 2.0 D4 Inscription R-Design Full
- 2016
- 220.000 km

Volvo V40 T3 (150pk) Dynamic Edition - AUTOMAAT - Parkeercamera achter - Verwarmde voorstoelen - Volvo On Call - Parkeersensoren voor & achter - High performance audio - Extra getint glas - 17' LMV
- 2018
- 66.487 km

Volvo V70 2.4 modeljaar 2005 preview
- 2004
- 129.202 km
Lezersreacties (58) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.