Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Blik to the Future: Land Rover Defender

De legende herleeft

27
Blik to the Future: Land Rover Defender
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
25 november 2018 om 13:31
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Blik to the Future:

 'Blik to the Future' is de glazen bol van onze visionaire kunstenaars die, op basis van spionagebeelden en/of goed geïnformeerde bronnen, vooruitblikken op wat ons aan moois te wachten staat.

AutoWeek 44 2018
AutoWeek 44 2018

Je leest het in AutoWeek 44 2018

In 2016 kwam er na maar liefst 68 jaar een einde aan het leven van de originele Land Rover, die we de laatste decennia als Defender kenden. Daarmee wordt de roep om een opvolger alleen maar luider. In 2020 moet het eindelijk zover zijn.

Over een opvolger voor de Defender werd al gespeculeerd toen het einde van de originele editie nog niet in zicht was. Het laat zich dus raden dat het verdwijnen van het legendarische model de speculaties tot recordhoogten heeft opgedreven. De originele Defender keerde eerder dit jaar nog kortstondig terug als 405 pk sterke Works V8, maar inmiddels zijn alle ogen toch echt gericht op de auto die de loodzware taak heeft om één van de langstlopende modellen in autoland op te volgen. De eerste spionagebeelden zijn inmiddels ook voorbijgekomen, dus onze tekenaar kon aan de slag met een heuse Defender-render. Land Rover lijkt iets minder dicht bij het origineel te blijven dan Mercedes-Benz met de G-klasse deed en voert hier en daar toch wel opvallende moderniseringen door. Voorbeelden daarvan zijn onder meer het front, waar afscheid wordt genomen van de ronde lichtunits. Ook klassieke details als regengootjes, rubberen stootstrips en zichtbare scharnieren vinden we wel bij de G-klasse, maar vermoedelijk niet op de Defender terug. Toch zijn er nog de nodige elementen die de nieuwe Brit laten ogen als een echte Defender. Om te beginnen is het koetswerk erg vierkant van vorm, met een vrijwel rechte neus en dito flanken. De voorruit staat behoorlijk rechtop en het dak lijkt als vanouds als een los element op de koets te zijn gelegd. Ook de naar de zijkant openende achterdeur keert gewoon terug, net als het onderscheid tussen de 90- en 110- versies. Op de afbeeldingen is het langere vijfdeursexemplaar te zien, maar ook een versie met korte wielbasis en twee deuren minder lijkt in het verschiet te liggen.

De buitenzijde van de nieuwe Defender laat zich dus omschrijven als een modern geheel in een klassieke vorm om de herkenbaarheid te vergroten, maar onderhuids lijkt modern helemaal de dienst te gaan uitmaken. Land Rover stapt naar alle waarschijnlijkheid af van het vertrouwde ladderchassis en maakt, net zoals het dat eerder bij onder meer de Discovery deed, de stap naar een zelfdragende carrosserie met onafhankelijke achterwielophanging. Dat de Defender evengoed een terreinbeul met nauwelijks bereikbare grenzen wordt, zal geen verrassing zijn. De Britten zorgen ervoor dat zelfs modieuze verschijningen als de Range Rover Velar zich een weg kunnen banen door diepe modderpoelen en ander natuurlijk ongerief en voor de Defender wordt op dit gebied alles uit de kast getrokken. Toch wordt de Defender veel meer een opvolger van het model dat in 2016 van de markt verdween dan een reïncarnatie van het utilitaire voertuig dat na de oorlog in Amsterdam aan de wereld werd gepresenteerd. In de loop der jaren groeide de oorspronkelijke Land Rover uit van een rauwe alleskunner naar een hip vrijetijdsvoertuig voor welgestelden die zich veelal in grote steden bevinden. De nieuwe Defender zal nog veel sterker voortborduren op die modieuze, hippe rol. Daar horen moderne en efficiënte aandrijflijnen bij en dus gaat de nieuwe Defender ondanks zijn roots gewoon mee in de vaart der Land Rovers op dit gebied. Jaguar Land Rover heeft eerder beloofd dat elk model dat vanaf 2020 wordt geïntroduceerd tot op zekere hoogte geëlektrificeerd zal zijn, dus zal de nieuwe Defender minimaal als mild hybrid ten tonele verschijnen. Stevige diesel- en benzinemotoren zullen in het begin nog letterlijk en figuurlijk de kar trekken, maar een volledig elektrische Defender lijkt in een later stadium zeker geen onlogische zet.

‘Series’

De auto waarmee het voor Land Rover allemaal begon, werd aanvankelijk eenvoudigweg Land Rover genoemd, waarbij de toevoeging Series I (1948-1958), Series II (1958-1971) en Series III (1971-1985) dient om het verschil tussen de verschillende generaties aan te duiden. In 1983 werd de laatste grote update doorgevoerd en kreeg de auto de naam ‘90’ of ‘110’, afhankelijk van de carrosserievorm en de bijbehorende wielbasis. De naam ‘Defender’ werd pas in 1990 op het koetswerk geplakt en zo bleef de auto heten tot in 2016 het laatste exemplaar van de band liep.

  • Houd me op de hoogte over de Land Rover Defender
Land Rover Land Rover Defender Blik to the Future

Uitgelicht aanbod

    Land Rover Defender 2.5 Td5 90" Xtech Hard Top

    Land Rover Defender 2.5 Td5 90" Xtech Hard Top

    • 1999
    • 131.350 km

    € 22.950

    Land Rover Defender 2.4 TD 90 SW XTech

    Land Rover Defender 2.4 TD 90 SW XTech

    • 2007
    • 54.278 km

    € 34.500

    Land Rover Defender 3.0 D200 90 MHEV GRIJS KENTEKEN

    Land Rover Defender 3.0 D200 90 MHEV GRIJS KENTEKEN

    • 2021
    • 35.345 km

    € 72.358

Meer Land Rover Defender occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Land Rover Defender

    158
    • 31 mei 2022

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Land Rover Defender specificaties
  • Land Rover Defender occasions
  • Land Rover Defender video's
Advies en informatie
  • Land Rover Defender tests
  • Land Rover Defender gebruikersreviews
  • Land Rover Defender index
PREMIUM
Land Rover Defender vs. Toyota Land Cruiser - Dubbeltest

Land Rover Defender vs. Toyota Land Cruiser - Dubbeltest

Pure terreinwagens worden een zeldzaamheid en wanneer je er ook nog een lekkere koppelbeul...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Land Rover Defender 90 Tdi (1998)

    Land Rover Defender 90 Tdi (1998)

    4
    • 25 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Land Rover Ninety V8 (1986)

    Land Rover Ninety V8 (1986)

    1
    • 31 mei 2012
  • Gebruikersreview
    Land Rover Defender 90 2.4 TD Station Wagon X-TECH (2010)

    Land Rover Defender 90 2.4 TD Station Wagon...

    4
    • 27 november 2011
  • Gebruikersreview
    Land Rover Defender 110 Td Station Wagon Rough (2011)

    Land Rover Defender 110 Td Station Wagon...

    12
    • 7 september 2011
  • Gebruikersreview
    Land Rover Defender 90 Td5 Station Wagon SE (2005)

    Land Rover Defender 90 Td5 Station Wagon...

    4
    • 29 april 2011
  • Gebruikersreview
    Land Rover Defender 110 Tdi (1998)

    Land Rover Defender 110 Tdi (1998)

    1
    • 19 november 2010
  • Gebruikersreview
    Land Rover Defender 110 Td5 County (1999)

    Land Rover Defender 110 Td5 County (1999)

    4
    • 4 juli 2010
meer reviews
Land Rover Defender - Special

Land Rover Defender - Special

50

Een icoon als de Land Rover Defender vervangen: per roeiboot naar de maan en terug is gemakkelijker,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Land Rover Defender Works V8 Trophy II: eerbetoon aan expedities

    Land Rover Defender Works V8 Trophy II:...

    4
    • 28 juli 2022
  • Nieuws
    Bowler Extreme Defender: net dat beetje meer

    Bowler Extreme Defender: net dat beetje...

    8
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: extra lang, extra riant

    Land Rover Defender 130: extra lang, extra...

    51
    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang en plek voor acht

    Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang...

    25
    • 18 mei 2022
  • Nieuws
    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    Land Rover werkt aan ruigere Defender

    9
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender wordt omgetoverd tot cabriolet

    Land Rover Defender wordt omgetoverd tot...

    5
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Extra lange Land Rover Defender krijgt ook V8

    Extra lange Land Rover Defender krijgt...

    53
    • 6 april 2022
Merk
Merk
  • PREMIUM
    Land Rover Range Rover -  Test

    Land Rover Range Rover - Test

    • 9 augustus 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender Works V8 Trophy II: eerbetoon aan expedities

    Land Rover Defender Works V8 Trophy II:...

    4
    • 28 juli 2022
  • Achteruitkijkspiegel –Tweedehands onbetaalbaar?

    Achteruitkijkspiegel –Tweedehands onbetaalbaar?

    112
    • 16 juli 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Range Rover Sport SVR beter te zien

    Nieuwe Range Rover Sport SVR beter te zien

    3
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Bowler Extreme Defender: net dat beetje meer

    Bowler Extreme Defender: net dat beetje...

    8
    • 30 juni 2022
  • Range Rover Sport - Eerste kennismaking

    Range Rover Sport - Eerste kennismaking

    33
    • 9 juni 2022
  • Nieuws
    Land Rover Defender 130: extra lang, extra riant

    Land Rover Defender 130: extra lang, extra...

    51
    • 31 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden