Blik op 2014: drukte bij cross-overs en SUV's
Het grootste nieuws in dit segment is de langverwachte Porsche Macan, die onder de zeer succesvolle Cayenne wordt gepositioneerd. Onlangs hadden we al de gelegenheid om voor het eerst een blokje mee om te gaan met de nieuwe SUV van het Duitse merk, die louter met vierwielaandrijving en vooralsnog alleen met één van verschillende zescilinders te bestellen wordt.
Het is moeilijk voor te stellen dat deze auto geen potten gaat breken, gezien het verkoopsucces van zijn grotere broer. Maar met een vanafprijs van 75.400 euro voor de Macan S Diesel is-ie nog altijd niet weggelegd voor iedereen.
Veel beter betaalbaar wordt de nieuwe Nissan Qashqai, die vanaf 23.150 euro de jouwe wordt. Bovendien staat-ie begin 2014 al bij de dealers. We zijn benieuwd hoe de auto het tegen de gevestigde orde doet, waarin de Mazda CX-5 op dit moment hoogtij viert. De eerste Qashqai was een regelrecht financieel succes voor het Japanse merk, de tweede generatie gaat het waarschijnlijk wat moeilijker krijgen.
Datzelfde geldt in een segmentje hoger voor de Volvo XC90, waarvan we de voorbode, Concept XC Coupé genaamd, al deels hebben gezien. De meest interessante versie wordt zonder meer de topper van de range: een plug-in hybride. We weten uit ervaring met een zeker Japans merk dat dat een schokkend succes kan zijn met een SUV...
Een heel stuk kleiner zijn de Ford EcoSport en de Fiat 500X, die we komend jaar mogen verwelkomen. Die nemen het op tegen de Renault Captur, de Peugeot 2008 en de Opel Mokka. Tot slot staan ook de nieuwe Jeep Cherokee, Cadillac Escalade, Land Rover Freelander en BMW X6 in de startblokken, evenals een compacte SUV van Jeep en de vernieuwde Skoda Yeti. En de nieuwe Renault Espace? Dat is straks niet langer een echte MPV maar mag zich ook een cross-over gaan noemen.