Bijtellingseisen vanaf 2016 flink aangescherpt
Per 1 januari 2016 verandert het bijtellingstarief voor volledig elektrische auto's van 4 naar 7 procent. De 14 procent bijtelling geldt vanaf dan voor auto's met een CO2-uitstoot van 1 tot 49 g/km.
Wie vanaf 2016 een auto leaset met een CO2-uitstoot van 50 tot en met 79 g/km, komt in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Alles daarboven valt in de categorie van 25 procent bijtelling.
Hierbij blijft gelden dat leasecontracten die voor die tijd zijn afgesloten, gewoon onder de huidige bijtellingsregels blijven vallen.
Per 1 januari 2016 behoort de volledige mrb-vrijstelling van auto's met een CO2-uitstoot tussen 1 en 49 g/km tot het verleden, maar geldt voor deze categorie een halftarief voor de wegenbelasting. De bestaande gewichtscorrectie van 125 kg voor hybrides en elektrische auto's blijft wel gehandhaafd.
Wiebes belooft in z'n brief dat de wijzigingen budgetneutraal zijn. Hij acht de strengere eisen noodzakelijk om de belastinginkomsten bij de snelle technologische ontwikkelingen op peil te houden. Tegelijkertijd wil de overheid vasthouden aan het streven om in 2020 200.000 elektrische auto's en plug-inhybrides op de Nederlandse wegen te hebben.
Nog even een overzicht van de nieuwe bijtellingscategorieën per 1 januari 2016:
| Bijtellingscategorie | CO2-grenzen |
| 7% | 0 g/km |
| 14% | 1-49 g/km |
| 20% | 50-79 g/km |
| 25% | 80 g/km en hoger |
Lees ook

Wat hadden we graag naar de BSO willen boenderen met de Opel Meriva OPC ...

Test Volkswagen California eHybrid - Ultieme alles-in-één-auto?

De Leapmotor B10 is goedkoop en luxueus, maar heeft standaard geen stoelverwarming - Back to Basics

'Mijn dealer gaf veel meer coulance bij defecte airco dan importeur, dat is toch niet eerlijk?'
