Bijtelling voor iedereen per 1 januari 2013

File op de A9 na vliegtuigcrash | Foto:ANP
De vrijstelling voor bijtelling voor auto's van de zaak waarmee niet meer dan 500 privékilometers worden gemaakt, blijft officieel bestaan. Maar omdat woon-werkverkeeer ook als priveritje wordt aangemerkt, is in de praktijk vrijwel iedereen de klos.

De limiet van 500 privékilometers blijft betsaan maar het Lenteakkoord – het bezuinigingspakket voor 2013 - bepaalt dat woon-werkkilometers voortaan als privékilometers worden aangemerkt. In de praktijk ontkomt dus eigenlijk geen enkele zakelijke rijder aan de bijtelling omdat het vrijwel onmogelijk is om op jaarbasis onder de vrijstellingsgrens van 500 kilometer te blijven. Op dit moment betaalt ongeveer een op de zes werknemers met een auto van de zaak geen bijtelling.

De veranderde regelgeving heeft grotere gevolgen voor bestelautorijders, waar dit aandeel veel hoger ligt. Autorijden wordt voor hen veel duurder. Een deel van de zakelijke rijders zal de auto van de zaak de rug toekeren, zo wordt verwacht. De Bovag is niet te spreken over de nieuwe maatregel. "De meeste werknemers met een bestelauto van de zaak hebben die keus niet. Daarom is deze maatregel voor hen extra pijnlijk, te meer omdat deze groep vaak niet veel verdient en de bijtelling van een bestelauto extra hoog uitvalt omdat er ook over BPM moet worden bijgeteld", zegt directeur Koos Burgman. Door de extra inkomsten uit de bijtelling denkt de overheid jaarlijks zo'n 300 miljoen euro extra binnen te halen. Bovag begrijpt dat in tijden van bezuinigingen iedereen een steentje moet bijdragen, maar wil niet dat de maatregel per 1 januari 2013 ingevoerd wordt. Burgman: "De overheid moet eerst een oplossing bedenken voor de kwetsbare positie van werknemers met een bestelauto van de zaak en voor de administratieve rompslomp die linksom of rechtsom terecht zal komen bij de werkgever."

19 cent reiskostenvergoeding vervalt

Het Lenteakkoord bepaalt ook dat de onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer komt te vervallen per 1 januari 2013. Dit heeft betrekking op werknemers die met hun eigen auto van en naar hun werk reizen. Voor die privéauto's krijgt woon-werkverkeer belastingtechnisch gezien een 'privékarakter'. Om rechtsongelijkheid bij de fiscale behandeling van de privéauto en de auto van de zaak te voorkomen, wil de overheid die lijn dus ook doortrekken naar de auto van de zaak.

Ook bij deze maatregel staat de Bovag niet bij te juichen. Burgman: "Bovag heeft zich al eerder tegen die afschaffing op korte termijn verzet, omdat door het economisch klimaat zowel de arbeidsmarkt als de woningmarkt op slot zitten, voor werknemers is er nu geen alternatief voor betaald in de file staan. Daardoor worden zij door de bezuinigingen uit het lenteakkoord onevenredig hard getroffen."

In AutoWeek 19, die deze week in de winkels ligt, lees je in de column Countdown een uitgebreide analyse van Roy Kleijwegt over deze nieuwe maatregelen.

Lezersreacties (168)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.