Bij de Metro van 1982 werd de naam MG er ook al met de haren bijgesleept
Accessoirepakketje
Bij de komst van elke nieuwe Chinese MG buigen wij van AutoWeek ons handenwrijvend over de rijke historie van het illustere, ooit zo Britse merk. Want nu staat die merknaam op EV’s die werkelijk niets met het sportwagenmerk van weleer te maken hebben, maar in de jaren 80 verschenen de letters te pas en te onpas op vrij normale Austins. Zoals in 1982 op de MG Metro, een Austin Metro waarvoor het concern een greep in de verkleedkist deed.
De folder die British Leyland Nederland (uit Gouda, destijds mooi zichtbaar vanaf de A12) over de MG Metro maakte, haalt al in de eerste alinea de glans en glorie van het sportwagenmerk aan: “De successen, die bij rally’s en autoraces gedurende vele jaren behaald werden, bevestigen het feit dat alleen een zeer bijzondere auto de beroemde naam MG kan dragen. Met de MG Metro heeft u zo’n auto.” Nou, daar waren de geleerden het anno 1982 helemaal niet over eens. In de pers werd de echtheid van het opgekalefaterde Metrootje zelfs ernstig in twijfel getrokken.
Opgevoerde Austin Metro
Was dit een raszuivere MG? Welnee. De brave, kleine hatchback die zonder make-up als Austin door het leven ging, had daarvoor wel wat meer nodig dan een handjevol accessoires. De machinerie was iets opgevoerd (van 63 naar 72 pk), maar het ging nog steeds om de toen al hoogbejaarde A-series-motor. Jazeker, het 1275-blokje dat in de onsterfelijke Mini Cooper S in 1964 al 76 paarden mobiliseerde. Aan het onderstel werd helemaal niets gewijzigd, terwijl het technisch onmogelijk was om de auto een vijfde versnelling te geven.
Heel veel accessoieres
Om van de Metro een MG te maken, deed British Leyland alleen nog een greep in de verkleedkist, waarin het zaken vond als MG-badges, lichtmetalen wielen, spatlappen (!), een achterspoiler, striping (‘aantrekkelijke sierlijnen op de zijkanten en achterdeur’) en rode lijntjes op de grille. Het moet gezegd: het maakte de Metro, zeker in het zwart, op slag stukken aantrekkelijker. Het interieur werd opgewaardeerd met een sportstuur, deftiger bekleding en ‘sportief rode’ veiligheidsgordels. Hartstikke leuk allemaal, maar daarvoor moest wel eventjes een kleine 19.000 gulden op tafel komen. Veel geld voor een Metro (die er al vanaf 13 mille was), maar het was ook het prijsniveau van de Peugeot 104 ZS en Renault 5 TS; de Alpine was veel duurder, net als de Fiesta XR2. Zo bekeken had de MG Metro heus bestaansrecht. Het ding had alleen veel sneller moeten zijn. En precies dat gebeurde al een jaar later, toen de MG Metro Turbo arriveerde. Met 93 pk nog steeds geen vetpot, maar wel precies evenveel als in de in 1980 gestorven MGB. We pinken een traantje weg.
Signalement
Merk | Austin |
---|---|
Model | MG Metro 1300 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 4 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.053 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.275 cc |
Maximaal vermogen | 52 kW / 71 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 102 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 30 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.400 mm / 1.540 mm / 1.350 mm |
Wielbasis | 2.250 mm |
Massa leeg | 785 kg |
Laadvermogen | 350 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 375 kg |
Banden | 155/70R12Prijzen |
Topsnelheid | 161 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,8 s |