Bij de Metro van 1982 werd de naam MG er ook al met de haren bijgesleept

Accessoirepakketje

MG Metro

Bij de komst van elke nieuwe Chinese MG buigen wij van AutoWeek ons handenwrijvend over de rijke historie van het illustere, ooit zo Britse merk. Want nu staat die merknaam op EV’s die werkelijk niets met het sportwagenmerk van weleer te maken hebben, maar in de jaren 80 verschenen de letters te pas en te onpas op vrij normale Austins. Zoals in 1982 op de MG Metro, een Austin Metro waarvoor het concern een greep in de verkleedkist deed.

De folder die British Leyland Nederland (uit Gouda, destijds mooi zichtbaar vanaf de A12) over de MG Metro maakte, haalt al in de eerste alinea de glans en glorie van het sportwagenmerk aan: “De successen, die bij rally’s en autoraces gedurende vele jaren behaald werden, bevestigen het feit dat alleen een zeer bijzondere auto de beroemde naam MG kan dragen. Met de MG Metro heeft u zo’n auto.” Nou, daar waren de geleerden het anno 1982 helemaal niet over eens. In de pers werd de echtheid van het opgekalefaterde Metrootje zelfs ernstig in twijfel getrokken.

Opgevoerde Austin Metro

Was dit een raszuivere MG? Welnee. De brave, kleine hatchback die zonder make-up als Austin door het leven ging, had daarvoor wel wat meer nodig dan een handjevol accessoires. De machinerie was iets opgevoerd (van 63 naar 72 pk), maar het ging nog steeds om de toen al hoogbejaarde A-series-motor. Jazeker, het 1275-blokje dat in de onsterfelijke Mini Cooper S in 1964 al 76 paarden mobiliseerde. Aan het onderstel werd helemaal niets gewijzigd, terwijl het technisch onmogelijk was om de auto een vijfde versnelling te geven.

Heel veel accessoieres

Om van de Metro een MG te maken, deed British Leyland alleen nog een greep in de verkleedkist, waarin het zaken vond als MG-badges, lichtmetalen wielen, spatlappen (!), een achterspoiler, striping (‘aantrekkelijke sierlijnen op de zijkanten en achterdeur’) en rode lijntjes op de grille. Het moet gezegd: het maakte de Metro, zeker in het zwart, op slag stukken aantrekkelijker. Het interieur werd opgewaardeerd met een sportstuur, deftiger bekleding en ‘sportief rode’ veiligheidsgordels. Hartstikke leuk allemaal, maar daarvoor moest wel eventjes een kleine 19.000 gulden op tafel komen. Veel geld voor een Metro (die er al vanaf 13 mille was), maar het was ook het prijsniveau van de Peugeot 104 ZS en Renault 5 TS; de Alpine was veel duurder, net als de Fiesta XR2. Zo bekeken had de MG Metro heus bestaansrecht. Het ding had alleen veel sneller moeten zijn. En precies dat gebeurde al een jaar later, toen de MG Metro Turbo arriveerde. Met 93 pk nog steeds geen vetpot, maar wel precies evenveel als in de in 1980 gestorven MGB. We pinken een traantje weg.

Signalement

Merk Austin
Model MG Metro 1300
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 4 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 9.053

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.275 cc
Maximaal vermogen 52 kW / 71 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 102 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 30 l
Lengte / breedte / hoogte 3.400 mm / 1.540 mm / 1.350 mm
Wielbasis 2.250 mm
Massa leeg 785 kg
Laadvermogen 350 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 375 kg
Banden155/70R12Prijzen
Topsnelheid 161 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.