Bij de eerste Peugeot 3008 zat de schoonheid vanbinnen

Ook als dieselhybride!

Peugeot 3008 Hybrid4
Peugeot 3008 Hybrid4Peugeot 3008 Hybrid4Peugeot 3008 2.0 HDIFPeugeot 3008 2.0 HDIFPeugeot 308 SW vs 3008Peugeot 3008 ST 1.6 THP Peugeot 3008 ST 1.6 THP Peugeot 3008Peugeot 3008 InterieurPeugeot 3008Peugeot 3008

We bevinden ons in de periode tussen de onthulling van de nieuwe Peugeot 3008 en zijn marktintroductie. Het nieuwe model leunt met zijn uiterlijk sterk op zijn voorganger, maar daarmee zou je de eerste 3008 bijna vergeten. Dat doen wij natuurlijk niet.

Voor zowel de Peugeot 5008 als de 3008 geldt dat de eerste generaties alweer bijna zijn vergeten. De eerste Peugeot 5008 was in tegenstelling tot zijn opvolger een rasechte midi-MPV en wat de eerste 3008 precies was, weten we tot op de dag van vandaag eigenlijk niet. Laten we het houden op een echte cross-over, want die 3008 hield het midden tussen een SUV en een MPV. Van de SUV leende hij zijn grote bodemvrijheid en dito wielen en wielkasten, van de MPV de schuine neus en de enorme voorruit. Toen het doek er in 2009 definitief vanaf ging, werd de auto op deze site al wel direct als Qashqai-concurrent aangemerkt. Niet gek, want de Nissan was de pionier van dit segment en is tot op de dag van vandaag een 3008-rivaal.

Split tailgate

Hoewel het MPV-achtige van de eerste Peugeot 3008 hem zonder meer onderscheidt van de latere generaties, is het vooral het opmerkelijke uiterlijk dat ons van de eerste 3008 is bijgebleven. Zijn vormgeving was, om het voorzichtig uit te drukken, nogal smaakgevoelig. Een wat grove en uiteraard grote grille kreeg een plekje op een koetswerk vol bollingen, maar ook met sterk afgeplatte wielkasten. De achterlichten vielen ook op met hun drie uitlopers, net als de achterklep. De achterklep? Jazeker, want de eerste 3008 had een heuse ‘split tailgate’. Het onderste deel scharnierde naar beneden, net als bij een Range Rover of een BMW X5.

Tuimelschakelaars

Dat niveau haalde het interieur van de 3008 niet, maar toch zat zijn ware schoonheid vanbinnen. Het dashboard van de cross-over oogt tot op de dag van vandaag fris, hoogwaardig en zelfs redelijk modern, waarbij opvalt dat de eerste generatie van Peugeots tuimelschakelaars zich al aandiende en de auto in vergelijking met een nieuwere Peugeot héél veel fysieke knoppen heeft. Ook lekker: een hoge middentunnel, voor een geborgen gevoel en een versnellingspook die lekker direct onder handbereik staat.

Meestal is zo’n wat vreemde, opmerkelijke en eigenwijze auto een goede manier om voor weinig geld aan een leuke occasion te komen. Dat zou voor de 3008 eveneens kunnen gelden, maar waakzaamheid is geboden. De THP-benzinemotoren hebben immers geen al te beste reputatie, al zijn er online genoeg positieve verhalen te vinden. De speciaalste 3008 op aandrijflijn-gebied is zonder twijfel de Hybrid4, waarmee Peugeot de eerste fabrikant was die hybridetechniek combineerde met een dieselmotor. De beste manier om van die versie te genieten lijkt ons het terugkijken van de eerste rijtest met die auto, want dat is heel wat minder risicovol dan de aanschaf van zo’n uiterst complexe en incourante dieselcombinatie.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (74)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.