Peugeot 3008 ST 1.6 THP (2009)
Fraai compromis
Volgens z'n makers heeft de 3008 het zachte rijgedrag van een limousine, terwijl hij de ruige kenmerken van een SUV combineert met de hoge zitpositie en multifunctionaliteit van een MPV. Het beste van meerdere werelden? Een auto met onbegrensde mogelijkheden?
Het klinkt te mooi om waar te zijn. Maar is 'cross-over' niet gewoon een ander woord voor 'compromis'? Ga maar na: de Peugeot 3008 is deels MPV, maar de stoelen zijn niet uitneembaar. Hij vertoont kenmerken van een SUV, maar terreincapaciteiten heeft-ie nauwelijks.
Goed, Peugeot heeft Grip Control op de optielijst staan, maar zo effectief als echte vierwielaandrijving is dat niet. Toch heeft de Peugeot 3008 wel degelijk MPV-genen in zich, want de praktische bruikbaarheid van de achterbank en bagageruimte zijn prima in orde, mede dankzij de zeer slimme, in twee delen te openen achterklep. Het neerklappen van de achterbank is kinderlijk eenvoudig: trek aan een hendeltje in de bekleding van de wielkasten en de bank verdwijnt in ongelijke delen in de vloer. Zolang je de verplaatsbare bodem op het juiste niveau hebt gelegd, verschijnt er bovendien een nagenoeg vlakke laadvloer.
De gedeelde achterklep is erg handig, bijvoorbeeld in lage parkeergarages. Door de korte bovenste klep kun je die opengooien zonder bang te zijn voor schade en kun je de kont dichter bij muren parkeren dan bij auto's met conventionele achterkleppen.
Sedan
Met het MPV-karakter van de Peugeot 3008 zit het dus wel goed. Je kunt snel en simpel kiezen tussen bagageruimte of ruimte voor personen, zonder je rug te vernielen. Of hij als SUV uit de verf (of modder) komt, hebben we niet kunnen testen, maar we weten inmiddels wel of de nieuweling op verharde wegen de kwalificatie 'sedan' verdient. Wel, zover willen we niet gaan. De 3008 rijdt zeker niet als zo'n traditionele vierdeursauto, maar dat komt vooral door z'n hoogte. Hoewel ons testexemplaar is voorzien van Dynamic Rolling Control (DRC) merk je in bochten nog steeds dat de zwaartekracht behoorlijk aan het hoge dak trekt. Het systeem werkt wel, want de bochtenstabiliteit van de 3008 is keurig op orde voor zo'n hoge auto. Overigens doet het DRC z'n werk zonder de demping veel harder te maken. Hierdoor veert de 3008 onder alle omstandigheden comfortabel.
Daarentegen stuurt hij met z'n snelheidsafhankelijke bekrachtiging eigenlijk te licht, al zorgt die er ook wel weer voor dat de 3008 opvallend lichtvoetig aanvoelt. Die lichtvoetigheid is ook een gevolg van de motor in de opvallende Peugeot. We rijden met de 150 pk sterke 1,6-liter THP, een compacte turbomotor die meteen de sterkste keus is voor de 3008. Geloof ons: meer heb je niet nodig. Peugeot ging voor de ontwikkeling van deze motor een samenwerkingsverband aan met BMW en wat ons betreft heeft dat een van de fijnste viercilinders van dit moment opgeleverd. Hij heeft al vanaf lage toerentallen zin om de Peugeot op snelheid te helpen, zet geen keel op tijdens het accelereren en voelt aangenaam snel aan. De zesversnellingsbak is eveneenseen aanrader. Hij schakelt strakker en doeltreffender dan we van Peugeot gewend zijn. Prima!
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 3008 ST 1.6 THP |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 29.030 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.365 mm / 1.837 mm / 1.639 mm |
Wielbasis | 2.613 mm |
Massa leeg | 1.434 kg |
Laadvermogen | 586 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 8,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,4 s / 7,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,8 s / 9,1 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 167 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 3008 1.6 VTi - Op de rollenbank

Ford C-Max - Peugeot 3008

Rij-impressie Peugeot 3008 Hybrid4

Peugeot 3008 ST 2.0 HDiF (2010)

Test: Mitsubishi ASX - Hyundai ix35 - Nissan Qashqai - Peugeot 3008

Test: Ford C-Max 2.0 16V - Nissan Qashqai 2.0 - Peugeot 3008 1.6 THP
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (40) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.