Peugeot 3008 GT 1.6 THP (2011)

autoreview

Peugeot 3008 GT 1.6 THP (2011)
Peugeot 3008 GT 1.6 THP (2011)Peugeot 3008 GT 1.6 THP (2011)Peugeot 3008 GT 1.6 THP (2011)Peugeot 3008 GT 1.6 THP (2011)Peugeot 3008 GT 1.6 THP (2011)Peugeot 3008 GT 1.6 THP (2011)Peugeot 3008 GT 1.6 THP (2011)Peugeot 3008 GT 1.6 THP (2011)Peugeot 3008 GT 1.6 THP (2011)

Signalement

Uitvoering3008 GT 1.6 THP
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst162.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review na 2,5 jaar in bezit

  • 35.400 km

Wat begon als af en toe een 'dolletje' met mijn vrouw om eens naar Peugeot Experience in Breukelen te gaan eindigde uiteindelijk in de aankoop van een Peugeot 3008 GT bij Peugeot dealer Hans Lammers in Woerden.

We waren allebei verkocht van het prachtige interieur van de 3008. Het exterieur heeft wat gewenning nodig, maar inmiddels kan ik het model erg waarderen. De voorkant oogt enigszins imposant en de optionele 18 inch Exona velgen maken de buitenkant af. We hebben gekozen voor de kleur Blanc Nacre. Naar onze mening komen zo de vormen van de auto beter tot hun recht dat bij een geheel donkere kleur.

Gekocht met bijna alle denkbare opties, zoals Xenon met bochtverlichting en lederenbekleding, parkeersensoren (voor en achter), gelaagde zijruiten, afneembare trekhaak, 17 inch Savana velgen met winterbanden. Het enige dat ontbreekt zijn dvd schermen in de hoofdsteunen, maar die zal ik niet missen tijdens het rijden.

Positief:

- THP motor voldoet prima
- Goede remmen
- Versnellingsbak
- Positionering navigatiescherm
- Headup display
- Goede stoelen met fijne zitpositie
- Prachtig interieur!
- Overzicht op het verkeer
- Bochtenverlichting (alleen bij uitvoeringen met Xenon)
- Indeelbaarheid kofferbakruimte
- Niet vermoeit na lange reizen
- Veel opbergmogelijkheden
- links/rechts gescheiden airco


Negatief:

- Geen USB aansluiting
- Navigatie mappen niet/geen updates
- Vloermat achterbank verschuift altijd
- Zitgedeelte achterbank is niet weg te klappen
- Prijs voor complete auto met veel opties


Opvallende details:

- Headup display toont afstand tot voorligger
- Sfeerverlichting- Tuimelschakelaars voor bediening headup display
- Handgreep in middenconsole voor bijrijder, maar geen off the road capaciteiten
- Groot koelvak in middenconsole

De auto rijdt simpelweg super! De THP motor heeft lekker veel koppel en de zesbak schakelt prima. De zit is heerlijk (verwarmt), hoog en geeft een goed overzicht op het verkeer. Het headup display ben ik erg gaan waarderen. Deze auto is onze 'lange afstands' auto (voor woon-werk en evenementen wordt de 107 gebruikt). Lange afstanden kun je gerust rijden zonder vermoeid uit te stappen. Heerlijk!

Windgeruis is pas hoorbaar vanaf 130km/u. Meeste geluid komt van het panoramische dak. Wellicht dat de optionele gelaagde zijruiten ook een dempende werking hebben op de geluiden.

De Xenon verlichting (met meedraaiende lampen) biedt nog wat extra comfort voor de ogen tijdens nachtelijke kilometers. Vreemd genoeg zie je deze optie zelden op de 3008.

Motorisch ben ik erg tevreden over de 3008.
De wegligging is niet te vergelijken met de vorige auto's welke ik heb gehad. De 3008 is immers een hoge auto en heeft geen GTi ambities. Toch gaat deze GT versie met bredere 18 inch banden en DRC (Dynamic Rolling Control, alleen op de GT geleverd) aardig door de bochten.

Qua verbruik zit ik gemiddeld zo rond de 1 op 13 bij normaal rijden. Ik zal ook voor deze auto de verbruiksmonitor gaan gebruiken om zo in beeld te krijgen wat het verbruik op lange termijn zal zijn.

De 3008 biedt uiteraard voldoende ruimte, zowel voor als achterin. De in tweeën verdeelbare kofferbak is heel handig, net als de grote (gekoelde!) ruimte in de middentunnel.

Grote/zware objecten vervoer ik niet met de 3008 omdat de achterbank niet kan wegklappen. Aangezien de auto is voorzien van lederen bekleding wil ik niet het risico nemen dat het leer te veel wordt ingedeukt/vervormd, iets wat vaak niet of slecht weer hersteld.

In de afgelopen 2,5 jaar zijn er wel enkele punten onder garantie vervangen. Dit is zeer netjes gedaan door de Peugeot dealer, Hans Lammers. Gelukkig staat daar service en klantenbinding nog hoog in het vaandel.

Al met al verdient deze auto de naam 'GT'. Het is echt een heerlijke, ruime en comfortabele reisauto waar je na honderden kilometers gewoon nog fit uitstapt.

Tienduizenden kilometers en enkele jaren verder..

  • 97.000 km

Inmiddels tienduizenden kilometers en enkele jaren verder... tijd voor een update over mijn ervaringen van de 3008 GT 1.6 THP.

Om te beginnen ben ik nog steeds super tevreden over de auto in het algemeen. De interieur-ruimte, het comfort en het prima mee kunnen komen met het verkeer springen er bovenuit. Wat is me zoal opgevallen terugkijkend over de afgelopen periode?

Ik heb best een lange tijd nodig gehad om voor mij, ik ben slechts 1.75m, een ideale zitpositie te vinden. Het stuur staat maximaal naar mij toe en staat ook nagenoeg op de laagste stand. Voorheen had ik het stuur hoger staan, maar dan had ik geen steun meer voor mijn arm op de armsteun (middenconsole). Nu het stuur helemaal naar beneden staat zie ik alleen enkele meters niet meer. Niet erg, want
ik ben volledig gewend aan het head-up-display en kijk daardoor niet naar het meters op het dashboard. Waarschuwingen over bijvoorbeeld het brandstof niveau zie ik niet, maar de melding verschijnt echter ook op het navigatiescherm. De stoel staat relatief laag, bij een hogere zit mis ik teveel gevoel in bochten en is de hoek van mijn benen naar de pedalen niet prettig.

Indien er vroeg wordt opgeschakeld ("het nieuwe rijden") en op de (auto)snelwegen niet harder gereden wordt dan 100km/u is een gemiddeld verbruik van 1 op 15 zeker haalbaar. Rij je vlot met het verkeer mee kom ik gemiddeld uit op 1 op 12 a 1 op 12,5. Met de 3008 kun je comfortabel vele lange ritten met gemak verslinden. Met kinderen (en huisdier) ben je wel snel genoodzaakt om een dakkoffer te monteren bij vakanties. Maar dat heb je toch al snel, je neemt immers vaak (te) veel mee. De interieur-ruimte voelt erg groot aan. Mede door het vele licht dankzij het panorama dak en de hoogte van het dak zelf. Als ik in andere auto's plaatsneem voelt dat inmiddels wat benauwend.

De twee Maxi Cosi 2-way fix isofix systemen nemen bijzonder veel ruimte in beslag. Dat valt me wel erg tegen, maar dat zegt eigenlijk meer iets over Maxi Cosi. Van de 'onderste' kofferbakklep wordt veelvuldig gebruik van gemaakt. Voor het verschonen (kleding of luier) van de kinderen of bij het sporten (mtb/wielrennen) is het erg fijn om een zitje te hebben.

De instap- en de zithoogte, tezamen met het ruimtelijke gevoel, hebben er voor gezorgd dat ik de gemiddelde personenauto tegenwoordig van binnen klein vind. De relatief lage zit en het uitstappen lijkt alsof ik uit mijn kart moet klimmen. Maar dat is natuurlijk allemaal gewenning en momenteel ben ik een hoge auto gewend.

Het interieur/dashboard vind ik er nog steeds netjes uitzien en oogt in mijn optiek niet oubollig. Tuurlijk, vergeleken bij de nieuwe generatie 3008 is er een groot verschil, maar in deze 3008 voldoet de resolutie van het navigatiescherm
wat mij betreft nog voldoende. De ergonomie vind ik ook ruim voldoende. Jammer genoeg laten de duim-stukken op het lederen stuurwiel voor de tweede maal los (eerste keer in garantieperiode). Deze zal ik binnenkort gaan vervangen door de alu-kleurige duimstukken zoals ook op de 3008 Hybrid 4 zitten.

Het vermogen en koppel van de 1.6 THP motor zijn, zeker in Nederland, voldoende. Al heb ik altijd (nog) de wens om de motor te chip-tunen. Het is er echter nog steeds niet van gekomen en misschien zeg dat ergens ook wel genoeg.

Zoals het er nu naar uitziet ga ik de auto nog velen jaren behouden.

Gechipt en nog meer plannen

  • 129.000 km

De auto in januari 2018 laten chippen, met een rollenbank meting voor & na. Tijdens het meetproces kwam het vermogen niet boven de 145pk uit. Toch het chippen in gang gezet, maar ondanks diverse aanpassingen in de mapping kwam de motor niet verder dan 153pk terwijl zo'n 200pk verwacht werd.

Het bleek dat de motor intern vervuild was, de bekende kwaal van (alle) modernere motoren. De inlaatkleppen laten reinigen en ook meteen de ketting laten vervangen (de 3e) aangezien daar speling op zat. Daarna weer een nieuwe run op de rollenbank en het aanpassen van het motormanagement. Resultaat: 182,6pk bij 5100tpm en 284nm bij 4200 tpm.

WAT een verschil!! ik kan niet anders zeggen dat ik het jammer vind dat ik pas zo laat aan het chippen ben begonnen. Dit had ik direct na verloop van de garantie (of wellicht al tijdens de garantie) moeten doen. Geweldig. De auto rijdt zoveel soepeler sinds de chiptuning.

Voor de rest rijdt de auto simpelweg nog steeds heerlijk. Wat een bijzonder fijne reisauto is het. Groot genoeg, maar niet te groot. Vlot, voldoende zicht (al zit soms de A-stijl wel wat in de weg), het cockpit gevoel etc.

Sinds kort heb ik een RVS 63mm downpipe gemonteerd met een sport katalysator. Daarnaast heb ik plannen om hard-pipes te monteren evenals een grotere intercooler. Na deze modificaties zal ik dan nog een rollenbank en remap sessie laten uitvoeren.

Wordt vervolgd...

Veel onderhoud en aanpassingen verricht

  • 162.000 km

De bekende kwalen van de THP motor zijn bekend. Maar als alles goed onderhouden is, de juiste onderhoudsintervallen worden aangehouden dan is en blijft het gewoon een ontzettend fijne motor.

Sinds de vorige review is er veel veranderd. Een hele hoop onderdelen zijn vervangen en gedurende het uitvoeren van het onderhoud dan ook maar meteen de boel 'geupgrade'. Voornamelijk door het plaatsen van een grotere intercooler en een turbo van een 208 GTi.

Al het werk zelf uitgevoerd en gedocumenteerd (lees gefilmd). Zie hiervoor YouTube kanaal 'THP tuning':

https://www.youtube.com/c/THPTuning?sub_confirmation=1

Inmiddels rijdt ik al enkele maanden met 📈232hp (+48%) - 370nm (+54%). Een hele verbetering tov de standaard 156pk!

📈Current: 232hp (+48%) - 370nm (+54%) at 1.3 bar
➡️BorgWarner 208 GTi turbo upgrade
➡️Cupra intercooler
➡️200 cpsi downpipe
➡️Forge boost pipes
➡️Ford Focus 2.3 RS air filter
➡️Custom heat shield
➡️Dual oil catch cans

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens