AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Belgisch wegennet ontzien door kilometerheffing'
29
Rond en in Belgische steden als Brussel en Antwerpen puilt het wegennet meer dan eens uit van de auto's. Het is filerijden wat de klok slaat. Als het aan de Belgische bond Febiac ligt, is kilometerheffing dé manier om hier iets aan te doen.
Dé weg naar betere mobiliteit zou volgens Febiac, de Belgische vertegenwoordiger van autofabrikanten en -importeurs, kilometerheffing zijn. Het voordeel is volgens de bond dat het gebruik van de auto of motorfiets - en niet alleen het bezit ervan - belastbaar is. De kilometerheffing zou de bestaande verkeersbelastingen moeten vervangen.
De nieuwe heffing zou 'slim' moeten zijn, en dus in hoogte moeten variëren per tijdstip en locatie. Bovendien zou het opgebrachte geld geheel ten goede moeten komen aan de weggebruiker. "In de eerste plaats heeft de weggebruiker recht op een modern en goed onderhouden wegennet. Ten tweede moet er een ruime keuze zijn aan individuele en collectieve vervoersmogelijkheden", zo schrijft Febiac.
Lees ook
Nieuws
Voyah Courage: vanaf €45.000 en standaard stampvol
Volkswagen Golf GTI Edition 50 : ‘Tijd op Nordschleife zou nog 2 tot 3 seconden sneller kunnen’
Nieuws
Deze Volkswagen Polo moet gered worden - Liefhebber Gezocht
Nieuws
’90 procent gemeenten gebruikt verouderde parkeernorm’
Nieuws