'Belgisch wegennet ontzien door kilometerheffing'

File Antwerpen
Rond en in Belgische steden als Brussel en Antwerpen puilt het wegennet meer dan eens uit van de auto's. Het is filerijden wat de klok slaat. Als het aan de Belgische bond Febiac ligt, is kilometerheffing dé manier om hier iets aan te doen.

Dé weg naar betere mobiliteit zou volgens Febiac, de Belgische vertegenwoordiger van autofabrikanten en -importeurs, kilometerheffing zijn. Het voordeel is volgens de bond dat het gebruik van de auto of motorfiets - en niet alleen het bezit ervan - belastbaar is. De kilometerheffing zou de bestaande verkeersbelastingen moeten vervangen.

De nieuwe heffing zou 'slim' moeten zijn, en dus in hoogte moeten variëren per tijdstip en locatie. Bovendien zou het opgebrachte geld geheel ten goede moeten komen aan de weggebruiker. "In de eerste plaats heeft de weggebruiker recht op een modern en goed onderhouden wegennet. Ten tweede moet er een ruime keuze zijn aan individuele en collectieve vervoersmogelijkheden", zo schrijft Febiac.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.