Baltasar Revolt: elektrische scheurneus uit Spanje

Dik 500 elektro-pk's op nog geen 800 kilo

Baltasar Revolt
Baltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar RevoltBaltasar Revolt

Autoland is een nieuwe elektrische krachtpatser rijker. We maken kennis met de Baltasar Revolt, een lichtgewicht elektrisch stukje automobiel speelgoed dat afkomstig is uit Spanje.

Baltasar is een Spaanse start-up dat zijn eerste model op het podium heeft getild. Dít is de Baltasar Revolt, een auto die je grofweg kunt zien als het volledig elektrische equivalent van auto's als de Lotus Elise en BAC Mono. Net als die lichtgewicht sportievelingen heeft ook de Revolt namelijk een bijzonder laag wagengewicht. Dankzij veelvuldig gebruik van lichte materialen als koolstofvezel legt de Baltasar Revolt slechts 770 kilo in de schaal.

Een gewicht van nog geen 800 kilo is op papier al goed voor een hoop automobiel stuurgenot, zeker als je bedenkt dat de Baltasar Revolt een beresterke elektrische aandrijflijn heeft. Volgens Baltasar, vernoemd naar oprichter Baltasar López, is de Revolt met zijn twee centraal geplaatste elektromotoren maar liefst 507 pk en 1.000 Nm sterk. Daarmee dendert hij in 2,5 tellen naar een snelheid van 100 km/h. Hoewel het uiterlijk van de Revolt wellicht anders doet vermoeden, is de lichtgewicht EV gewoon straatlegaal. Baltasar zegt alle techniek van de Revolt volledig zelf te hebben ontwikkeld. Ook het door Millor Battery te produceren 700 volt-accupakket is in eigen ontwikkelingskamers geboren en getogen, zo beweert het bedrijf. Opvallend is de positie van de laadopening, die zit namelijk recht voor de snufferd van de bijrijder.

Baltasar Revolt

De Revolt is 3,95 meter lang, 1,85 meter breed en slechts 88 centimeter hoog. De afstand tussen de voor- en achteras bedraagt 2,42 meter. Het chassis en alle carrosseriedelen zijn uit koolstofvezel opgetrokken en ook zijn grote delen van de ophanging uit dat lichtgewicht materiaal vervaardigd. De Revolt moet volgens Baltasar meer dan 600 WLTP-kilometers uit z'n niet nader gespecificeerde accupakket kunnen trekken. Op het circuit moet je je daar volgens het bedrijf zo'n 40 minuten mee kunnen uitleven. De Revolt krijgt onder meer een uitneembaar stuurwiel en koolstofvezel sportstoelen met zespuntsgordels die je een 'F1-achtige zithouding' geven. Wie een aanbetaling van €1.000 doet, kan de Revolt al reserveren. Baltasar vraagt een heftige €230.000 exclusief belastingen voor z'n elektrische pretmachine.

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.