Back to the Future: Nissan MID4

Nissan MID4
Nissan MID4Nissan MID4Nissan MID4Nissan MID4Nissan MID4
In deze herboren rubriek kijken we terug op een bijzondere concept-car uit het verleden. Deze woensdag hebben we de Nissan MID4 te pakken!

Bij Nissan kun je al sinds 1969 voor een goede sportwagen winkelen. De Z-serie die dat jaar startte met de frêle 240 Z, die evolueerde tot de woeste 300 ZX Turbo. Een machtige machine, maar toch ook weer geen auto waar ze bij Ferrari en Porsche bang van werden. En toen kwam de MID4.

Niet op de Tokyo Motor Show, maar op de IAA in Frankfurt liet Nissan hun nieuwste sportwagen aan de wereld zien. Het in saai beige gespoten pronkstuk van Nissan liet zich op een draaischijf trots van alle kanten bewonderen. De Nissan MID4 had weliswaar een maffe naam, maar deed verder op geen enkele wijze vermoeden dat het slechts een concept betrof.

Goed, we hebben hier dus te maken met een concept voor… ja, voor wat eigenlijk? De opvolger van de 300 ZX wellicht? Nee, zo had Nissan de auto niet bedoeld. Pers en publiek moesten een echelon hoger kijken, op het niveau waar de grote jongens van de Europese sportwagenindustrie het voor het zeggen hadden.

Terwijl de bliksemsnelle 300 ZX Turbo van 1985 op zijn niveau mocht doorgaan met het treiteren van de bijna tweemaal zo dure Porsche 944 Turbo, bracht Nissan de MID4 fijntjes in stelling om het zelfbeeld van trotse 911 Carrera en Ferrari 308-rijders aan diggelen te racen. Het cijfer 4 in de type-aanduiding speelde bij dat offensief een centrale rol, want het gaf niet alleen aan hoeveel wielen van deze Nissan werden aangedreven, maar ook hoeveel er actief werden bestuurd. Het cijfer stond ook nog eens voor het aantal kleppen per cilinder dat de midscheeps geplaatste, 230 pk sterke 3,0-liter V6 rijk was. Als klap op de vuurpijl stond 4 voor het aantal nokkenassen dat al die klepjes in beweging bracht. En dat was in die tijd allemaal behoorlijk exclusief, experimenteel en erg kostbaar.

Allemaal mooie, nuttige techniek dus, in die Nissan MID4. Jammer alleen dat we van de auto zelf weinig meer hebben vernomen. Hoewel, dat klopt niet helemaal, want twee jaar na het debuut van de MID4 presenteerde Nissan de geëvolueerde versie, toepasselijk MID4 II genaamd. Een zo mogelijk nog mooiere sportwagen, die evenmin de heuglijke status van productiemodel zou bereiken.

Was alle moeite dus voor niets geweest? Welnee. Spoel maar even door naar 1989, toen Nissan een nieuwe, innovatieve en nu werkelijk bliksemsnelle sportwagen introduceerde. Met een dubbele turbo zelfs, alleen lag de motor niet in het midden van de auto, maar op de vertrouwde plek voorin. Daarom heette de auto ook geen MID4, maar opnieuw 300 ZX. Een slimme Z van Nissan.

PRIVATE LEASE Nissan

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.