Back to basics: Mercedes-Benz GLA (2020)

Vooral op uitstraling gericht

Mercedes-Benz GLA 200
Mercedes-Benz GLA 200Mercedes-Benz GLA 200Mercedes-Benz GLA 200Mercedes-Benz GLA 200Mercedes-Benz GLA 200Mercedes-Benz GLA 200Mercedes-Benz GLA 200Mercedes-Benz GLA 200Mercedes-Benz GLA 200

Met de kakelverse prijslijst van de nieuwe Mercedes-Benz GLA onder de arm duiken we deze week in de configurator van de nieuwe compacte SUV. Voor net geen halve ton krijgen we de sleutels van een GLA200 in de handen gedrukt.

Mercedes-Benz GLA200
€48.508

Iedereen die met de oude GLA in het achterhoofd en vol enthousiasme dit artikel aanklikt, moet waarschijnlijk even een stoel pakken. De gloednieuwe GLA is namelijk een kleine €10.000 duurder dan de voorgaande generatie. Dat is natuurlijk even slikken. Mercedes claimt echter dat de hagelnieuwe GLA meer een SUV is dan voorheen. Om de schok wat te bagatelliseren, moeten we zeggen dat de voorgaande GLA instapte met een 180-versie en Mercedes het nu niet voor minder dan de 200-variant doet. Door deze keuze beschikt de benzine-instapper over 163 pk onder de motorkap. Benz koppelt een zeventrapsautomaat aan deze motor. Ter vergelijking: de krachtiger GLA250 beschikt over 224 pk en krijgt een achttrapsautomaat. De meerprijs voor deze motor is zo’n €3.000. Dieselen kan met één motor: de 200d met 150 pk. Deze is echter een stuk duurder dan de benzineversies met een basisprijs van €52.854.

Halogeen

De buitenkant van een standaard GLA is door verschillende dingen te herkennen. 17-inch wielen maken standaard het contact met de wereld. De koplampen worden in tegenstelling tot luxere versies, maar voor een deel van ledtechniek voorzien. Naast led-dagrijverlichting krijgt de instapper halogeenkoplampen. De opvolgende Style-versie kan wel op high-performance ledkoplampen rekenen. Qua verchroomde afwerking krijgt een standaard GLA een zilverkleurige dakreling en is de grille deels versierd, de raamlijsten blijven zwart. Op het gebied van parkeerhulp krijgt de GLA wél een achteruitrijcamera, maar wacht niet op de piepjes van de sensoren, want die ontbreken rondom. In tegenstelling tot de standaard gele back to basics A-klasse, is de GLA zonder meerprijs enkel in het zwart leverbaar.

MBUX

Binnen in de GLA werkt Mercedes met een leatherlook-interieur, waarbij de sierdelen een carbonprint krijgen. Het sportstuur wordt met echt leer afgewerkt. Hoewel het grote paneel anders doet vermoeden, krijgt ook deze instapversie twee losstaande compacte schermen voor alle informatie en de multimedia en wordt het brede scherm voor luxere versies voorbehouden. De displays zijn nu elk 7 inch groot en bieden toegang tot het MBUX-systeem. Dat het bij de uitrustingsniveaus van de GLA verder vooral om uitstraling, materiaalsoorten en kleuren gaat, blijkt uit de standaardvoorzieningen. Neem de cruisecontrol, de automatische airconditioning en de rits aan hulpsystemen: elke GLA krijgt dezelfde voorzieningen mee. In vergelijking met de rest missen we alleen een elektrisch te bedienen achterklep. O, en de voertuigsleutel (die keyless werkt!) krijgt geen verchroomde sierrand…

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz GLA

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.