Avatr: nóg een Chinees merk naar Europa
Avatr overweegt in Europa te produceren
De lijst met Chinese merken die in Europa actief zijn of die hun automobiele waren hier aan de man willen brengen, wordt met de maand langer. Het volgende Chinese merk dat zijn tanden in de Europese automarkt wil zetten heeft zich aangediend: Avatr.
Mogelijk heb je de naam Avatr in autoland weleens horen vallen. Avatr is een Chinees automerk waar niet alleen Changan Automobile maar ook Huawei en accufabrikant CATL achter zitten. Medio vorig jaar presenteerde Avatr zijn eerste productiemodel: elektrische cross-over Avatr 11. Tijdens de IAA van München stelde Avatr zijn 12 geheten tweede productiemodel voor aan het Europese publiek, een flinke elektrische sedan. Momenteel is Avatr nagenoeg enkel in thuisland China actief, maar binnen nu en twee jaar maakt het ook de oversteek naar Europa. Dat heeft Avatr-topman Tan Benhong tijdens de IAA van München verkondigd ten overstaande van Automotive News.
Avatr wil over vier jaar vier modellen in zijn aanbod hebben. Welke modellen Avatr in Europa gaat verkopen, zou nog niet zijn besloten. Dat de Europese expansieplannen van Avatr behoorlijk zijn, blijkt wel uit het feit dat het merk volgens Automotive News overweegt om in Europa ook een fabriek op te tuigen voor de productie van zijn auto's.
Net als de Polestar 4 heeft de Avatr 12 geen achterruit.
Zowel de Avatr 11 als Avatr 12 staan op wat het merk het CHN-platform noemt en hebben accu's van CATL. De Avatr 11 heeft een elektrisch bereik van 680 kilometer. De SUV Avatr 11 heeft een opvallende bilpartij met daarin een rechtopstaande, kleine achterruit en een bijna sedan-achtig achterdek. De ruim 5 meter lange sedan Avatr 12 moet het net als de Polestar 4 zelfs helemaal zonder achterruit doen. Van beide modellen zijn nog geen Europese specificaties bekend.