AutoWeekend Top-10: zeven procent bijtelling
Lage bijtelling blijft een hot item. De categorie met 0% bijtelling is dan wel verdwenen, auto's met een CO2-uitstoot tot 50 g/km zijn met hun 7% bijtelling anno 2015 natuurlijk nog steeds zeer gewilde leaseauto's.
Voor de groep die in die categorie kan winkelen, is er bovendien goed nieuws: er komen steeds meer auto's bij die in deze bijtellingscategorie vallen. Sinds vrijdag kunnen klanten namelijk de Passat GTE bestellen (prijs nog niet bekend) en datzelfde geldt voor de Mercedes C 350 e. Van die auto weten we al wél wat die kost.
Een nieuwe AutoWeekend top-10 is natuurlijk een prima gelegenheid om de goedkoopste plug-in hybrides met 7% bijtelling eens voor je op een rij te zetten. En inderdaad: omdat de prijs van de Passat GTE nog niet bekend is, zijn er ook maar tien auto's in deze categorie.
Elke auto kan uiteraard maar één keer in de lijst voorkomen, en wel met het goedkoopste uitrustingsniveau. Duurdere uitrustingniveaus worden niet meegenomen in deze lijst.
10. Volkswagen XL1 (112.866 euro). Pionieren is nu eenmaal kostbaar, vraag het maar aan de bezitters van een XL1. We zijn niet helemaal overtuigd van het concept, maar je hebt wél iets heel bijzonders voor je deur staan.
9. Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid Momentum (59.995 euro). De nummer acht uit de lijst is al een stuk vriendelijker geprijsd. En blijft het ook met het hogere bijtellingstarief prima doen in de verkoopstatistieken. We denken overigens dat die verkopen wel gaan lijden onder de komst van de Volkswagen Passat GTE en de....
8. Mercedes C 350 e Lease Edition Limousine (57.995 euro). De gloednieuwe plug-in hybride C-klasse is namelijk goedkoper te krijgen dan de Volvo. Voor de Estate geldt overigens exact dezelfde prijs als voor de V60, maar uiteraard heeft niet iedereen de behoefte aan een stationcar. Dus een zevende plek voor de Benz.
7 (gedeeld). BMW i3 Rex (39.990 euro). De i3 is bijna net zo buitenissig vormgegeven als de i8, maar kost maar iets meer dan een kwart met range-extender. De beste keus voor mensen die met een iets kleiner budget echt iets bijzonders willen rijden.
6 (gedeeld). Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (39.990 euro). Voor exact hetzelfde bedrag heb je ook een Outlander PHEV. Een praktische SUV voor zo'n bedrag mét 7% bijtelling? Zelfs de grootste Outlander-hater zal snappen waarom de auto in ons land zo'n enorm succes is.
5. Opel Ampera (39.900 euro). Was aan het begin van z'n carrière een enorm succes, maar inmiddels zijn de verkopen van deze Opel aan het opdrogen. Toch is de Ampera één van de goedkoopste auto's met 7% bijtelling.
4. Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-Tron Attraction (39.700 euro). Dit is waarschijnlijk één van de auto's die de kopers bij de Opel-dealers weghoudt. Ziet er weliswaar uit als een 'normale' Audi A3, maar valt in dezelfde fiscaal gunstige categorie als auto's die er veel buitenissiger uitzien.
3. Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE (37.950 euro). Uiteraard is z'n Volkswagen-broertje met dezelfde aandrijflijn iets goedkoper. Laat je overigens niet door de naam misleiden: hoe hard Volkswagen het je ook wil doen geloven, dit bijtellingskanon kan qua rijeigenschappen zelfs niet in de schaduw van de Golf GTI staan.
2. Ford C-Max Plug-in Hybrid Titanium Plus (34.995)
De enige ruimtelijke rakker van het stel. We hebben er overigens ook net mee kunnen rijden. Hoe dat beviel? Bekijk hier de video!
1. Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Aspiration (34.450 euro). De goedkoopste auto met 7% bijtelling is echter de Prius Plug-in. Daarom is het des te vreemder dat de verkopen van de Prius totaal ingestort zijn. In heel 2014 zijn er maar 284 Priussen (Prii?) in ons land verkocht, dit jaar gaat het met dertig stuks in januari tot nu toe nauwelijks beter.