AutoWeekend Top-10: verkeersdoden in de EU
Volvo liet eerder deze week weten dat in 2020 niemand meer een dodelijk ongeluk beleeft in een nieuwe auto van het merk. Een nogal ambitieuze doelstelling, maar door alle technische ontwikkelingen geen onmogelijkheid.
Zover is het echter nog niet: er is weliswaar een flinke slag gemaakt ten opzichte van het begin van de jaren negentig, maar toch is autorijden nog niet van gevaren gespeend. In Nederland kunnen we trots zijn: in 2007 waren we zelfs het land met relatief gezien de minste verkeersdoden van de hele Europese Unie, nu zijn we nog altijd nummer drie. Hier de top-10 veiligste landen van 2013:
Land: | Aantal verkeersdoden per miljoen inwoners in 2013 |
Zweden | 28 |
Verenigd Koninkrijk | 29 |
Nederland | 31 |
Denemarken | 32 |
Spanje | 37 |
Duitsland | 41 |
Ierland | 42 |
Slowakije | 42 |
Finland | 48 |
Frankrijk | 50 |
Er zijn echter ook landen in de Europese Unie waar wat meer voorzichtigheid geboden is. Hier de top-10 landen met relatief gezien de meeste verkeersdoden in 2013, met het rijke Luxemburg als een opvallende nummer 3:
Land | Aantal verkeersdoden per miljoen inwoners in 2013 |
Roemenië | 92 |
Polen | 87 |
Luxemburg | 87 |
Letland | 86 |
Litouwen | 85 |
Bulgarije | 82 |
Griekenland | 81 |
België | 65 |
Tsjechië | 63 |
Portugal | 62 |
Om je even een idee te geven hoe groot het verschil met de jaren negentig is, hier nog even de tien landen met relatief gezien de meeste verkeersdoden in 1992. Destijds was Nederland het land met de minste verkeersdoden per miljoen inwoners.
Land | Aantal verkeersdoden per miljoen inwoners (1992) |
Portugal | 310 |
Letland | 298 |
Slovenië | 247 |
Cyprus | 219 |
Litouwen | 210 |
Griekenland | 209 |
Hongarije | 203 |
Spanje | 200 |
Estland | 185 |
Polen | 181 |
Nederland | 83 |