AutoWeekend Top-10: duurste segmenten

Volkswagen Phaeton Lang 3.0 TDI 4Motion
Mercedes S-klasseMcLaren P1Porsche Cayenne faceliftBMW 5-serie TouringMercedes VitoOpel Astra GTCRenault EspaceBMW 3-serieHyundai ix35
Zaterdag, lijstjesdag. Elk weekend behandelen we een top-10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom, alles uit de autowereld samengevat in een lijstje. Deze week: de tien segmenten met de hoogste gemiddelde aankoopprijs.

Het is een bekend gegeven dat slechts weinig auto's daadwerkelijk de dealer verlaten voor de prijs die in de folder staat. Vaak bezondigen de kopers zich aan aanvinkwoede en is een prijskaartje dat soms wel een ton hoger ligt het gevolg.

De fanatieke statistici van BovagRAI hebben per segment bepaald wat de gemiddelde aankooppijs van zo'n auto was. Wij hebben de tien duurste segmenten voor je op een rijtje gezet.

De gemiddelde nieuwe auto kostte in 2014 (tot en met april) 28.502 euro. In heel 2010 was dat nog 24.069 euro.

1. Toplimousines (I-segment): 163.494 euro. De verlengde directielimousines als de Jaguar XJ, BMW 7-serie en Mercedes-Benz S-klasse bevolken al jaren het duurste segment. Tegen de trend in zijn de auto's in deze klasse aanzienlijk goedkoper geworden in vergelijking met 2010. Toen kostten de toplimousines gemiddeld namelijk 191.837 euro. In 2012 gingen deze directiebakken voor 'slechts' 143.867 euro de deur uit.

2. Topklasse (F-segment): 130.114 euro. De directielimousines in standaardvorm grijpen het zilver. Het gaat hier om reguliere versies van de 7-serie, S-klasse en A8, plus auto's als de Aston Martin Rapide. Ook hier een opvallende dip in de gemiddelde aankoopprijs in 2012.

3. Sportwagens (H-segment): 110.411 euro. Met alle peperdure hypercars als de McLaren P1 en Bugatti Veyron in het achterhoofd had je dit segment wellicht op één verwacht. Die auto's vormen echter slechts een miniem deel van het totaal, en zodoende komt de gemiddelde prijs in dit segment beduidend lager uit dan bij de limousines.

4. Grote SUV's (M-segment): 93.725 euro. Mensen die graag duidelijk op de weg aanwezig willen zijn, zijn niet te beroerd om de portemonnee flink te trekken bij de aankoop van een grote SUV. En dus staat het segment van de Porsche Cayenne, Mercedes-Benz ML-klasse en Audi Q7 en natuurlijk de Cadillac Escalade op plek vier.

5. Hogere middenklasse (E-segment): 67.981 euro. Plek vijf is voor auto's als de Audi A6, BMW 5-serie en Jaguar XF. In vergelijking met 2010 zijn de auto's in dit segment een stukje duurder geworden.

6. Bestelauto's (N-segment): 54.658 euro. De grootste verrassing in deze lijst is misschien wel de hoge positie van de bestelauto's. Ondernemers aarzelen duidelijk niet om flink wat geld stuk te slaan op het vervoer waarin zij en hun personeel zo veel kilometers doorbrengen.

7. Sportieve modellen/GT's (G-segment): 48.917 euro. Dit segment bevat sportieve modellen, die minder prestatiegericht zijn dan de pure sportwagens. Denk aan auto's als de Opel Astra GTC, maar ook de Bentley Continental GT.

8. Grote MPV's (K-segment): 46.752 euro. Het segment van grote MPV's begint langzaam maar zeker uit te sterven, maar de mensen die een Renault Espace of een Lancia Voyager kopen, geven toch redelijk wat geld uit bij de aankoop van hun auto.

9. Middenklasse (D-segment): 42.066 euro. Bij premiumauto's als de BMW 3-serie lopen de prijzen met de optielijst in de hand snel op, maar de niet-premium modellen zorgen ervoor dat dit segment op een negende plek blijft steken.

10. SUV's (L-segment): 34.601 euro. Het segment van de midsize-SUV's rondt deze lijst af. Denk aan auto's als de Volkswagen Tiguan en de Hyundai iX35.

Hieronder de lijst van alle segmenten dit jaar:

SegmentGemiddelde prijs in 2014 (t/m april)
A12.107 euro
B18.297 euro
C29.913 euro
D42.066 euro
E67.981 euro
F130.114 euro
G48.917 euro
H110.411 euro
I163.494 euro
J29.483 euro
K46.752 euro
L34.601 euro
M93.725 euro
N54.658 euro

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.