AutoWeekend Top-10: duurste segmenten
Het is een bekend gegeven dat slechts weinig auto's daadwerkelijk de dealer verlaten voor de prijs die in de folder staat. Vaak bezondigen de kopers zich aan aanvinkwoede en is een prijskaartje dat soms wel een ton hoger ligt het gevolg.
De fanatieke statistici van BovagRAI hebben per segment bepaald wat de gemiddelde aankooppijs van zo'n auto was. Wij hebben de tien duurste segmenten voor je op een rijtje gezet.
De gemiddelde nieuwe auto kostte in 2014 (tot en met april) 28.502 euro. In heel 2010 was dat nog 24.069 euro.
1. Toplimousines (I-segment): 163.494 euro. De verlengde directielimousines als de Jaguar XJ, BMW 7-serie en Mercedes-Benz S-klasse bevolken al jaren het duurste segment. Tegen de trend in zijn de auto's in deze klasse aanzienlijk goedkoper geworden in vergelijking met 2010. Toen kostten de toplimousines gemiddeld namelijk 191.837 euro. In 2012 gingen deze directiebakken voor 'slechts' 143.867 euro de deur uit.
2. Topklasse (F-segment): 130.114 euro. De directielimousines in standaardvorm grijpen het zilver. Het gaat hier om reguliere versies van de 7-serie, S-klasse en A8, plus auto's als de Aston Martin Rapide. Ook hier een opvallende dip in de gemiddelde aankoopprijs in 2012.
3. Sportwagens (H-segment): 110.411 euro. Met alle peperdure hypercars als de McLaren P1 en Bugatti Veyron in het achterhoofd had je dit segment wellicht op één verwacht. Die auto's vormen echter slechts een miniem deel van het totaal, en zodoende komt de gemiddelde prijs in dit segment beduidend lager uit dan bij de limousines.
4. Grote SUV's (M-segment): 93.725 euro. Mensen die graag duidelijk op de weg aanwezig willen zijn, zijn niet te beroerd om de portemonnee flink te trekken bij de aankoop van een grote SUV. En dus staat het segment van de Porsche Cayenne, Mercedes-Benz ML-klasse en Audi Q7 en natuurlijk de Cadillac Escalade op plek vier.
5. Hogere middenklasse (E-segment): 67.981 euro. Plek vijf is voor auto's als de Audi A6, BMW 5-serie en Jaguar XF. In vergelijking met 2010 zijn de auto's in dit segment een stukje duurder geworden.
6. Bestelauto's (N-segment): 54.658 euro. De grootste verrassing in deze lijst is misschien wel de hoge positie van de bestelauto's. Ondernemers aarzelen duidelijk niet om flink wat geld stuk te slaan op het vervoer waarin zij en hun personeel zo veel kilometers doorbrengen.
7. Sportieve modellen/GT's (G-segment): 48.917 euro. Dit segment bevat sportieve modellen, die minder prestatiegericht zijn dan de pure sportwagens. Denk aan auto's als de Opel Astra GTC, maar ook de Bentley Continental GT.
8. Grote MPV's (K-segment): 46.752 euro. Het segment van grote MPV's begint langzaam maar zeker uit te sterven, maar de mensen die een Renault Espace of een Lancia Voyager kopen, geven toch redelijk wat geld uit bij de aankoop van hun auto.
9. Middenklasse (D-segment): 42.066 euro. Bij premiumauto's als de BMW 3-serie lopen de prijzen met de optielijst in de hand snel op, maar de niet-premium modellen zorgen ervoor dat dit segment op een negende plek blijft steken.
10. SUV's (L-segment): 34.601 euro. Het segment van de midsize-SUV's rondt deze lijst af. Denk aan auto's als de Volkswagen Tiguan en de Hyundai iX35.
Hieronder de lijst van alle segmenten dit jaar:
Segment | Gemiddelde prijs in 2014 (t/m april) |
A | 12.107 euro |
B | 18.297 euro |
C | 29.913 euro |
D | 42.066 euro |
E | 67.981 euro |
F | 130.114 euro |
G | 48.917 euro |
H | 110.411 euro |
I | 163.494 euro |
J | 29.483 euro |
K | 46.752 euro |
L | 34.601 euro |
M | 93.725 euro |
N | 54.658 euro |