AutoWeek Top 50: Renault Twingo

Renault Twingo
Renault TwingoRenault TwingoRenault TwingoTwingo ParijsRenault Twingo RSRenault Twingo
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Deze week gaan we voor de eerste generatie van de Renault Twingo.

Begin jaren negentig vond Renault dat het de hoogste tijd was om de compacte auto opnieuw uit te vinden. De ingenieurs waren van mening dat je binnen de compacte dimensies van een kleine auto meer binnenruimte kon scheppen dan op dat moment gebruikelijk was in het A-segment.

Meesterontwerper Patrick Le Quément nam de opdracht de conventies van het A-segment te tarten uitermate serieus: in 1992 kon de wereld op de salon van Parijs concluderen dat de Twingo daadwerkelijk een frisse kijk op de compacte auto bood.

Renault liet zich duidelijk inspireren door z'n eigen Espace: de Twingo had een duidelijk 'doosachtige' vorm en bood door diverse vernuftige oplossingen erg veel binnenruimte. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een verschuifbare achterbank en een slim opgebouwd dashboard.

Onder de kap gebruikte het Franse merk een eenvoudige 1,2-liter viercilinder met 55 pk. In de eerste instantie had de Twingo alleen een handgeschakelde vijfbak, maar later kwam ook de 'Matic beschikbaar, die een 1,1-liter viercilinder (60 pk) met een automaat combineerde.

De introductie van de Twingo legde Renault ook in Nederland geen windeieren. In 1994, het eerste volledige jaar voor het autootje, was het de bestverkochte Renault in ons land. De komst van de Twingo (en die van de Laguna I) zorgde er bovendien voor dat 1994 het beste Nederlandse Renault-jaar in vijftien jaar was.

Later in z'n carrière kwamen er ook chiquere versies beschikbaar, zoals de Initiale. Die carrière was ongekend lang, want pas in 2007 verdween de Twingo I van de Nederlandse prijslijst.

De tweede generatie Twingo was een prima autootje, maar beduidend meer mainstream. Bij die auto debuteerde ook de RS-versie, met 1,6-liter viercilinder met 133 pk.

De derde generatie debuteerde vorig jaar in Genève. Hier toonde Renault zijn eigenwijze fratsen weer. Want waar de concurrentie massaal voor de motor voorin en voorwielaandrijving kiest, heeft de huidige Twingo de motor achterin en achterwielaandrijving. Qua verkopen kan -ie helaas niet tippen aan het origineel, maar in ieder geval heeft de Fransman z'n ziel weer terug.

Wat vind jij van de Renault Twingo? Geef je mening via de poll aan de rechterkant van deze pagina!

Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.