AutoWeek Top 50: BMW i3

Auto voor de grootstedeling van morgen

BMW i3
BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3BMW i3 laadsnoerBMW i3 EuroNCAP crashtestBMW i3 conceptBMW i3 Coupe concept
De AutoWeek Top 50 is een lijst van de - in onze ogen - 50 belangrijkste auto's van de afgelopen 25 jaar. Dus vanaf 1990, het geboortejaar van AutoWeek. Elke week zet één van de redacteuren een kandidaat voor de eindlijst in het zonnetje. Deze week BMW's eerste serieuze elektrische auto: de i3.

In 2008 reden we voor het eerst met de elektrische Mini. Dat was geenszins een poging om de markt te veroveren. Nee, 500 Mini-E's vormden samen een grote testvloot waarmee BMW een grootscheeps veldonderzoek deed naar het gedrag van elektromobilisten. Hoe vaak wordt de auto ingezet? Wat voor afstanden worden er gereden? Hoe is de discipline bij het inpluggen? Grootschalige ervaringsdata waren er nog niet. Die elektrische Mini bleek in 2013 een opmaat naar de i3, een compleet 'out of the box' ontworpen elektrische BMW, die aanvankelijk als MCV, Mega City Vehicle, door het leven ging.

BMW kiest met de i3 niet voor de makkelijkste weg door een bestaand model te elektrificeren. De enige kans van slagen met een elektrische auto is volgens München door van een leeg tekenvel te beginnen aan een compleet op elektrotractie toegespitste auto. Alle vrijheid die het ontwerpen van een elektrische auto met zich meebrengt, wordt met twee handen aangegrepen en volledig uitgenut. Er hoeft geen motor met versnellingsbak onder de motorkap, er hoeft geen benzinetank onder de achterbank, de hele architectuur kan op z'n kop. En dat gebeurt dan ook. Boven op een extreem licht aluminium onderstel wordt een koolstofvezel (ook lekker licht) koetswerk geplaatst.

Het accupakket wordt onder de vloer geplaatst en de elektromotor (170 pk) zit onder de kofferbakbodem. Voor hen met strandingsangst biedt BMW een range extender, een kleine Kymco-scootermotor die - mocht de accu onverhoopt leeg raken - niet de wielen aandrijft maar een fikse dynamo. Deze generatorset zit naast de elektromotor. Smalle banden zorgen voor minder rolweerstand. Om toch over voldoende contactoppervlak te beschikken, is de diameter van het lichtmetaal met 19 inch relatief groot voor zo'n compact karretje.

Doordat het koolstof koetswerk boven op het aluminium onderstel staat, is de zit en dien ten gevolge ook de instap hoog. Of de auto nu een drie- of juist een vijfdeurs koetswerk heeft, is een twistpunt. De vrij kleine achterportieren zijn van het 'zelfmoordtype' en kunnen alleen open wanneer ook de voorportieren open staan. BMW zegt zelf dat het gaat om een driedeursauto en noemt de achterportieren instapvergemakkelijkers voor de achterpassagiers.

Het interieur is afgewerkt met verschillende, in het oog springende vezels om de recyclebaarheid van de auto te benadrukken. Als het er om gaat de wereld te verbeteren, is de i3 een duidelijk andere oplossing dan de Bestel-Eenden en bont bestickerde Renaultjes 4 waarmee de milieubeweging zich in de jaren zeventig en tachtig verplaatste...


Wat vind jij van de BMW i3? Geef je mening via de poll en/of reageer hieronder.

Voor de duidelijkheid: de kandidaten voor de Top 50 zijn gelecteerd op (historische) relevantie en niet louter op hun uiterlijk, specificaties of prestaties. In december 2015 is de lijst van 50 auto's compleet. Tegen die tijd kun je stemmen op je favoriet(en) en hieruit rolt vervolgens de eindrangschikking van de Top 50. De poll rechts op de pagina is bedoeld om bij elke kandidaat alvast de sentimenten te peilen! Voor de supercars (denk aan de McLaren F1) en schoonheden (zoals de Alfa Romeo 8C) stellen we in december aparte lijsten samen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (69)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.