AutoWeek-lezer spot: Land Rover Discovery
Vrijwel alle camouflage overboord
Het eerste wat opvalt, is dat de Discovery 5 als twee druppels water op de Discovery Sport lijkt. Het echt vierkante schudt de auto van zich af om in plaats daarvan een meer afgeronde designtaal met een aan de achterzijde iets aflopende daklijn te adopteren. De Discovery 5 is daarmee vloeiender gelijnd dan z'n voorgangers, die zich stuk voor stuk door een juist extreem bonkig uiterlijk kenmerkten.
Aan de achterzijde valt op dat de kentekenplaat nog steeds aan de linkerzijde van de achterklep huist. Dit designgrapje, ooit in het leven geroepen om ruimte voor een reservewiel te scheppen, overleefde het toen dat wiel bij de Discovery 3 een plekje onder de auto kreeg en leeft klaarblijkelijk ook op de nieuwe 'Disco' voort.
Onderhuids is het modernere karakter van de nieuweling ook meteen duidelijk. Net als bij de generatiewissel van de Range Rover en Range Rover Sport zal vooral het gewichtsverlies opvallend zijn. Dat kan geen kwaad, want de huidige Discovery weegt zelfs in basistrim een gigantische 2.508 kg. De nieuwe Discovery laat waarschijnlijk op de Autosalon van Parijs in oktober de laatste restjes tape van zich af vallen. Dat is geen moment te vroeg: de huidige Discovery stamt in de basis alweer uit 2004.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen