AutoWeek 36: Spierkracht uit Zweden en Duitsland

AutoWeek Cover 36 2013
Deze week in AutoWeek: een Zweedse muscle car, een bloedsnelle Duitser en een nieuwe Golf- en Focus-concurrent uit Frankrijk.

Er was hier en daar al een tipje van de sluier opgelicht, maar nu hebben we dan de eerste officiële beelden van de Volvo Coupé Concept. En hij is dan wel Zweeds, hij ziet eruit als een Amerikaanse muscle car. Dat belooft wat!

Over spierkracht gesproken: de Porsche 911 Turbo ziet eruit alsof hij een heel pak anabolen heeft geslikt. En zo rijdt-ie ook: als een beest. Alleen, waar laat je hem uit?

Een beest kun je de Audi Sport Quattro ook wel noemen. We hebben de eerste foto's van de concept-car die een gecombineerd vermogen – ja, het is een hybride – van maar liefst 700 pk heeft en er ongelooflijk bruut uitziet.

We hebben het vaker gehoord: 'Deze auto gaat het de VW Golf en de Ford Focus moeilijk maken.' Kan de volledig nieuwe Peugeot 308 zich meten met deze toppers in het C-segment? Onze Eerste Rijtest belooft in elk geval veel goeds.

Benzine of hybride, that's the question … De Hyundai i30 Wagon heeft een zelfontbrander onder de kap en de Toyota Auris Touring Sports doet het semi-elektrisch. Beide stations rijden prima, maar welke wil AutoWeek-lezer Frank het liefst?

In Klokje Rond nu eens geen Volvo met een half miljoen op de teller, of een immer doorbuffelende diesel. Nee, Ron Verhoogt heeft dik 200.000 kilometer gereden met een … Donkervoort S8A. Daar heeft hij wel 25 jaar over gedaan.

Normaal gesproken rijden we de auto's in onze Duurtestgarage zelf, maar we willen natuurlijk ook weten wat onze lezers ervan vinden. Vandaar dat we vijf leden van ons A-Team lieten rijden met de Kia Pro-Cee'd, VW Jetta Hybrid en Ford Kuga. "Een leuke auto, maar hij heeft veel te veel knopjes!"

Toyota heeft de laatste jaren flink wat tegenslagen gekend, maar is nog steeds de grootste autofabrikant ter wereld. Een interview met topman Karl Schlicht over kansen, bedreigingen en de brandstofcelauto.

Het zijn beide pittige hatchbacks. Ze zijn beide net gefacelift. Beide zijn weer fris en fruitig. Maar welke driedeurs bevalt ons beter: de Ford Fiesta of de Seat Ibiza?

Ook nog in AutoWeek 36: De allereerste Renault Scenic (zonder accent!), drie concepten die het niet hebben gered, van het virtuele naar het échte circuit met de Nissan GT Academy, 10 jaar Lexus RX, een Volvo V70 D5 op de rollenbank en een Volkswagen Crafter met een heel trots baasje.

AutoWeek 36 ligt vanaf vandaag in de winkel, maar je kunt hem ook online bestellen via autoweek.nl/bestel