Autoverkoop 2013: sterke eindsprint, Up op 1

Volkswagen Up!
Volkswagen Golf 4MotionFord Focus ST DuurtestRenault Mégane Estate 2.0 16V Turbo 220 GT - AutotVolvo V40 T3 duurtesterRenault Clio Estate - AutotestKia PicantoPeugeot 107 XS 1.0Volkswagen Polo EditionPeugeot 208 1.2 VTIRijimpressie - Mitsubishi Outlander PHEVFord Fiesta 2012BMW 320iVolvo V60 D6 Plug-in Hybrid 2014citroën c1
Door een uitzonderlijke slotperiode zijn de autoverkopen over 2013 alsnog uitgekomen op 417.036 stuks. In december werd zelfs een voor die maand recordaantal van 39.163 stuks genoteerd.

In 2012 bereikte de autoverkoop – eveneens geholpen door een goede decembermaand – nog een niveau van 502.496 stuks. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door AUMACON.

Eerdere prognoses gingen uit van een veel lagere eindstand; er werd zelfs voor gevreesd dat het slechtste resultaat in 40 jaar tijd bereikt zou worden. Het is onder meer aan het succes van de plug-in hybrideauto's (met name Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60) te danken dat dit afgewend is, al behoort deze eindstand voor 2013 nog steeds tot de zes laagste jaarresultaten sinds 1970.

Marktanalist Clem Dickmann van AUMACON hierover: "Feitelijk is 2013 alsnog het aller-slechtste autoverkoopjaar in de afgelopen 40 jaar. Dat het eindresultaat nog enigszins meeviel is louter te danken aan de afloop per vandaag van exorbitant fiscaal voordeel op tal van zuinige auto's. De huidige autoconsument is daarvoor namelijk extreem gevoelig. Niet het merkimago of modelspecificaties zijn leading bij het autoshoppen, maar met name de portemonnee bepaalt steeds vaker de uiteindelijke keuze." Bij gevolg lijdt de sector een zwaar bestaan. De meeste autodealers zullen 2013 gaan afsluiten met rode cijfers.

Vorig jaar zijn er in totaal 417.036 nieuwe personenauto's verkocht, tegenover 502.496 stuks vorig jaar. Dat is een daling van 17 procent. Het langjarig jaargemiddelde over de afgelopen 40 jaar staat op 482 duizend stuks.

Voor 2014 gaat AUMACON uit van een vrijwel gelijke totaalmarkt. Dickmann: "Onze prognose staat op 415 duizend stuks." Daarbij zal de timing wel behoorlijk verschillen ten opzichte van 2013: "Een zwakke start, herstel in het voorjaar en een minder heftig slot."

Volkswagen weer op 1

De merken top-5 van 2013 bestaat achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (49.985 stuks, marktaandeel 12,0%), 2. Renault (37.184/8,9%), 3. Ford (31.813/7,6%), 4. Peugeot (30.242/7,3%) en 5. Toyota (28.789/6,9%). Voor Volkswagen is dit de negende keer op rij dat het merk de lijst aanvoert. Daarvoor was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland.

De populairste modellen waren in 2013: 1. Volkswagen Up (16.187 stuks), 2. Volkswagen Golf (15.415), 3. Ford Focus (13.373), 4. Renault Mégane (12.538) en 5. Volvo V40 (12.300).

Mede door de grote belangstelling voor zakelijke auto's werd het C-segment (o.m. Renault Mégane en Volkswagen Golf) de belangrijkste koopklasse in 2013. Volgens berekeningen van AUMACON is deze zogeheten lagere middenklasse in 2013 goed geweest voor een kwart van de totaalmarkt.

Het B-segment (met onder andere de Volkswagen Polo en Opel Corsa) en het A-segment (Kia Picanto en Volkswagen Up) waren tussen 2010 en 2012 afwisselend de populairste klassen, maar vielen vorig jaar hard terug in belangstelling. In 2014 wordt echter weer meer belangstelling voor de kleinere auto's verwacht.

De complete merken-top-15:

MerkAantal
1.Volkswagen49.985
2.Renault37.184
3.Ford31.813
4.Peugeot30.242
5.Toyota28.789
6.Volvo24.449
7.Opel23.709
8.Kia23.457
9.Citroën19.444
10.BMW19.016
11.Audi17.713
12.Fiat14.028
13.Skoda12.424
14.Mitsubishi12.243
15.Hyundai11.153

En tot slot de 15 populairste modellen:

ModelAantal
1.Volkswagen Up16.187
2.Volkswagen Golf15.415
3.Ford Focus13.373
4.Renault Mégane12.538
5.Volvo V4012.300
6.Renault Clio12.152
7.Kia Picanto10.764
8.Peugeot 10710.011
9.Volkswagen Polo9.749
10.Peugeot 2089.431
11.Mitsubishi Outlander8.717
12.Ford Fiesta8.427
13.BMW 3-serie8.383
14.Volvo V607.870
15.Citroën C17.259

Kijk voor meer cijfers op dealersupportnet.nl

Lezersreacties (154)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.