Autoverkoop 2013: sterke eindsprint, Up op 1
In 2012 bereikte de autoverkoop – eveneens geholpen door een goede decembermaand – nog een niveau van 502.496 stuks. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door AUMACON.
Eerdere prognoses gingen uit van een veel lagere eindstand; er werd zelfs voor gevreesd dat het slechtste resultaat in 40 jaar tijd bereikt zou worden. Het is onder meer aan het succes van de plug-in hybrideauto's (met name Mitsubishi Outlander PHEV en Volvo V60) te danken dat dit afgewend is, al behoort deze eindstand voor 2013 nog steeds tot de zes laagste jaarresultaten sinds 1970.
Marktanalist Clem Dickmann van AUMACON hierover: "Feitelijk is 2013 alsnog het aller-slechtste autoverkoopjaar in de afgelopen 40 jaar. Dat het eindresultaat nog enigszins meeviel is louter te danken aan de afloop per vandaag van exorbitant fiscaal voordeel op tal van zuinige auto's. De huidige autoconsument is daarvoor namelijk extreem gevoelig. Niet het merkimago of modelspecificaties zijn leading bij het autoshoppen, maar met name de portemonnee bepaalt steeds vaker de uiteindelijke keuze." Bij gevolg lijdt de sector een zwaar bestaan. De meeste autodealers zullen 2013 gaan afsluiten met rode cijfers.
Vorig jaar zijn er in totaal 417.036 nieuwe personenauto's verkocht, tegenover 502.496 stuks vorig jaar. Dat is een daling van 17 procent. Het langjarig jaargemiddelde over de afgelopen 40 jaar staat op 482 duizend stuks.
Voor 2014 gaat AUMACON uit van een vrijwel gelijke totaalmarkt. Dickmann: "Onze prognose staat op 415 duizend stuks." Daarbij zal de timing wel behoorlijk verschillen ten opzichte van 2013: "Een zwakke start, herstel in het voorjaar en een minder heftig slot."
Volkswagen weer op 1
De merken top-5 van 2013 bestaat achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (49.985 stuks, marktaandeel 12,0%), 2. Renault (37.184/8,9%), 3. Ford (31.813/7,6%), 4. Peugeot (30.242/7,3%) en 5. Toyota (28.789/6,9%). Voor Volkswagen is dit de negende keer op rij dat het merk de lijst aanvoert. Daarvoor was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland.
De populairste modellen waren in 2013: 1. Volkswagen Up (16.187 stuks), 2. Volkswagen Golf (15.415), 3. Ford Focus (13.373), 4. Renault Mégane (12.538) en 5. Volvo V40 (12.300).
Mede door de grote belangstelling voor zakelijke auto's werd het C-segment (o.m. Renault Mégane en Volkswagen Golf) de belangrijkste koopklasse in 2013. Volgens berekeningen van AUMACON is deze zogeheten lagere middenklasse in 2013 goed geweest voor een kwart van de totaalmarkt.
Het B-segment (met onder andere de Volkswagen Polo en Opel Corsa) en het A-segment (Kia Picanto en Volkswagen Up) waren tussen 2010 en 2012 afwisselend de populairste klassen, maar vielen vorig jaar hard terug in belangstelling. In 2014 wordt echter weer meer belangstelling voor de kleinere auto's verwacht.
De complete merken-top-15:
Merk | Aantal | |
1. | Volkswagen | 49.985 |
2. | Renault | 37.184 |
3. | Ford | 31.813 |
4. | Peugeot | 30.242 |
5. | Toyota | 28.789 |
6. | Volvo | 24.449 |
7. | Opel | 23.709 |
8. | Kia | 23.457 |
9. | Citroën | 19.444 |
10. | BMW | 19.016 |
11. | Audi | 17.713 |
12. | Fiat | 14.028 |
13. | Skoda | 12.424 |
14. | Mitsubishi | 12.243 |
15. | Hyundai | 11.153 |
En tot slot de 15 populairste modellen:
Model | Aantal | |
1. | Volkswagen Up | 16.187 |
2. | Volkswagen Golf | 15.415 |
3. | Ford Focus | 13.373 |
4. | Renault Mégane | 12.538 |
5. | Volvo V40 | 12.300 |
6. | Renault Clio | 12.152 |
7. | Kia Picanto | 10.764 |
8. | Peugeot 107 | 10.011 |
9. | Volkswagen Polo | 9.749 |
10. | Peugeot 208 | 9.431 |
11. | Mitsubishi Outlander | 8.717 |
12. | Ford Fiesta | 8.427 |
13. | BMW 3-serie | 8.383 |
14. | Volvo V60 | 7.870 |
15. | Citroën C1 | 7.259 |
Kijk voor meer cijfers op dealersupportnet.nl