Autoverkoop 2012 nipt voorbij half miljoen
In 2012 werden welgeteld 502.544 nieuwe auto's verkocht, tegenover 555.846 stuks in 2011. De eindstand van vorig jaar ligt daarmee 9,6 procent lager dan het slotcijfer van 2011. Voor 2013 voorzien analisten een verdere terugval van de Nederlandse automarkt naar slechts 445.000 nieuwe auto's. Dit blijkt uit een marktanalyse door bureau Aumacon en data van Dealersupportnet.
In december werden 18.306 nieuwe auto's geregistreerd, een ongebruikelijk hoog aantal voor de slotmaand,, aldus analist Clem Dickmann. "Vooral modellen waarop de bijtelling voor zakelijke rijders in 2013 stijgt zijn op de valreep nog goed verkocht." De afzet van nieuwe auto's is daarmee volledig in de ban van de fiscale regelgeving geraakt. "Ook voor 2013 zijn er weer bijzondere taferelen te verwachten rondom een aantal nieuwe plug-in hybrids, zoals de Volvo V60 en Mitsubishi Outlander."
Dat in 2013 de AutoRAI geen doorgang zal vinden, heeft volgens Dickmann nauwelijks enig commercieel effect. "Er is altijd voor gekozen om tijdens de AutoRAI het accent te leggen op beleving en niet op verkoop. Met name bij de grote autodealers worden beide elementen dagelijks al prima verzorgd, en daarnaast voorziet het internet in de oriëntatiefase uitstekend als informatiemedium." Maar zelfs al heeft de autodealer – in tegenstelling tot veel andere branches – helemaal geen last van internetwinkels, toch zal de gemiddelde autodealer over 2012 nauwelijks enige winst maken, aldus Dickmann. "Met name de leegloop van de werkplaatsen baart de autobranche grote zorgen voor de toekomst."
Renault Mégane populairste model Vorig jaar prolongeerde Volkswagen haar koppositie wederom met overmacht. Het merk mag zich inmiddels voor de negende maal op rij de 'bestverkochte' noemen. Tot en met 2003 was Opel gedurende 36 jaar de houder van die felbegeerde titel. Het meest populaire model van 2012 komt echter uit de stallen van Renault; de Mégane dankt die prestatie met name aan de gewilde estate-uitvoering waarop voor de zakelijke rijder slechts 14% bijtelling van toepassing is.
Opvallend is dat in 2012 de luxemerken goede zaken deden. Zowel Audi, BMW, Volvo als Mini verkochten vorig jaar beduidend meer nieuwe auto's dan in 2011. De grootste stijging wordt echter geboekt door Kia (+17,7%), dat daarmee de zevende plek in het klassement bezet, vóór Citroën en Hyundai. De grootste daling komt op naam van Fiat (-35,1%) dat terugvalt naar de elfde plek, tussen Audi en BMW. Hieronder de best verkochte modellen van 2012:
1. Renault Megane 21.433
2. Volkswagen Polo 18.782
3. Peugeot 107 15.765
4. Volkswagen Up 12.747
5. Renault Twingo 12.170
6. Ford Focus 11.762
7. Kia Picanto 11.364
8. Volkswagen Golf (Plus) 11.276
9. Ford Fiesta 10.336
10. Toyota Yaris 10.088
Merken Top 10
Bij de merken ziet de verdeling over 2012 ziet er als volgt uit. Het eerste cijfer is het verkochte aantal auto's in 2012, het tweede het aantal in 2011, gevolgd door het percentage plus of min.
2012 2011 +/-
1. Volkswagen 60.336 60.902 -0,9%
2. Renault 43.824 44.538 -1,6%
3. Peugeot 40.238 46.026 -12,6%
4. Ford 35.862 41.030 -12,6%
5. Opel 35.527 41.201 -13,8%
6. Toyota 33.726 35.480 -4,9%
7. Kia 27.322 23.221 17,7%
8. Citroën 25.607 29.281 -12,5%
9. Hyundai 21.627 23.483 -7,9%
10. Audi 20.198 18.501 9,2%
Data: Dealersupportnet