Automobilist 'stekkert' steeds minder
'Te duur geworden'
Volgens cijfers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat rijden er momenteel 98.376 plug-ins en auto's met een range-extender rond op onze wegen. Eind vorig jaar waren dat er nog 98.903. Elektrische auto's met een range extender hebben een kleine brandstofmotor aan boord voor het geval de stroom opraakt.
Clem Dickmann, directeur bij Aumacon, noemt de afname opmerkelijk. "De Nederlandse overheid heeft de afgelopen jaren naar schatting zo'n 5 miljard euro uitgegeven om deze auto's aan het nationale wagenpark toe te voegen. Dat geld verdampt nu. We zien miljarden weglopen naar het buitenland, een treurige constatering'', aldus de auto-analist.
De belangstelling vanuit het buitenland voor deze auto's groeit volgens hem. Dat komt doordat gebruikte stekkerauto's daar wel worden gesubsidieerd. Ze worden vooral geëxporteerd naar Noorwegen en Oost-Europese landen als Polen en Rusland.
Dickmann voorziet voor de komende twee jaar een versnelde afbouw van het aantal stekkerauto's in Nederland. Zo'n vier jaar geleden waren plug-in-auto's zoals de Mitsubishi Outlander en Volvo V60 niet aan te slepen in Nederland door gunstige belastingregels voor leaserijders. Die gelden echter niet meer. "Ik heb zelf zo'n V60 Plug-in Hybrid. In de eerste vijf jaren was de bijtelling nihil, maar binnenkort gaat dat voor al die auto's naar 22 procent. En dat is gezien de hoge cataloguswaarde een zeer kostbare verandering. Ik probeer hem te verkopen, maar raak hem aan de Nederlandse straatstenen niet gemakkelijk meer kwijt'', grapt de Aumacon-directeur.