Autoleven: Guido den Aantrekker
‘Achter in de auto had ik standaard een tas met vermommingen liggen’
Guido den Aantrekker was twee decennia trouw aan Alfa Romeo, maar zijn huidige BMW bevalt toch net een tikkeltje beter. “Een Alfa is een soort stuntvliegtuig waarin je zelf achter de knuppel zit. BMW is businessclass.”
Waarom stapt een Alfa-liefhebber over op BMW?
“Vorig jaar zomer zijn we met de Alfa 159 naar mijn schoonzusje in Florence gereden. Toen we bij Abcoude de A2 op draaiden, ging de airco al kapot en dat was niet de eerste keer. Het was bloedheet, dus we hebben onderweg amper met elkaar kunnen praten omdat de ramen helemaal open moesten. Op de terugweg ging mijn voorraam ook nog kapot, waardoor hij niet meer omhoog kon. Toen we terugkwamen in Nederland, zei mijn vrouw: ‘Als ik dit nog één keer meemaak, dan ga ik van je scheiden’. Zij heeft een hekel aan Alfa Romeo, omdat er altijd iets mee is. Nooit motorisch, maar de elektronica leidt een compleet eigen leven. Ik ging op zoek naar een andere auto en kwam dit voorjaar deze BMW 428i Gran Coupé tegen. Ik was meteen verkocht. En geen seconde spijt van gehad.”
Wat was je eerste auto?
“Dat was een Mazda 626 Coupé tweeliter, die ik met terugwerkende kracht een enorme pooierbak vind. Het was een automaat met een zwartleren dak, die ik had gekocht van iemand van de hockeyclub. Hij kostte drieduizend gulden, daar had ik best even voor gespaard. Ik was 21 en ben zelden trotser geweest dan op de dag dat ik die auto ophaalde en ermee naar huis reed. In die tijd rookte ik als een ketter, dus binnen een mum van tijd was het een stinkhol.”
Wat is de rode draad in jouw autoleven?
“Dat ik altijd snelle auto’s heb gehad. Na de Mazda 626 reed ik onder meer met een Suzuki Swift GTI. Een klein autootje, maar razendsnel. Daar heb ik veel plezier van gehad, net als van de Peugeot 306 GTI die ik daarna kocht. Vervolgens liep ik tegen mijn eerste Alfa Romeo aan, een 156 met een houten stuur, heel elegant en mooi. Ik ben altijd al liefhebber van Italiaanse auto’s geweest, maar als twintiger ben je niet zo ontzettend bezig met veel geld uitgeven aan een vervoermiddel. Daarna heb ik twee keer een Alfa 159 gehad, waarvan de laatste een TI was, met leren bekleding en 200 pk. Dat was een fantastische auto.”
Ben jij iemand die het gaspedaal graag intrapt?
“Ik houd van lekker doorrijden, maar ik vind mezelf redelijk beheerst. Ik doe niet aan bumperkleven, het is meegaan met het ritme van het moment.”
Heb je weleens iemand achtervolgd in de auto?
“Oh, zeker. Toen ik nog verslaggever was bij Story, reed ik geregeld achter iemand aan. Ik zat ook vaak te posten in mijn auto. In die tijd had ik altijd zwarte Alfa’s met licht getinte ramen. Met zwarte kleren, een zwarte muts en een zwarte bril op zag niemand dat ik in de auto zat. Achterin had ik standaard een tas met vermommingen liggen, variërend van een witte doktersjas voor als ik een ziekenhuis in moest tot een boswachterspak om onopgemerkt bij Villa Eikenhorst in hun beginjaren een glimp op te vangen van Willem-Alexander en Máxima.”
GUIDO IN ’T KORT
Geboren 2 juni 1966
Burgerlijke staat Getrouwd met Tiffany, die een zoon heeft uit een eerdere relatie
Opleiding Hogeschool voor Economische Studies (HES) Droomauto Porsche 911
Carrière Na zijn afstuderen werkte hij tien jaar als logistiek manager bij Martinair en Air Holland, om zich daarna te storten op het vak van journalist. Hij schreef ruim 20 jaar lang verhalen en interviews voor onder meer Panorama, Story en De Telegraaf, werkte daarnaast als zelfstandig mediaconsultant en schreef de boeken ‘De Kinderhater’ en ‘Primeurjager’. Hij is sinds drie jaar hoofdredacteur van Story en sinds twee jaar een van de vaste entertainmentdeskundigen van Shownieuws op SBS6.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 428i xDrive High Exe. M Sport / Schuifdak / 360Camera / Head-up / 18'' / Leder / Navigatie / Stoelverwarming 4x / Cruise Control
- 2014
- 88.526 km

BMW 420i Sport 184PK|Leder|Navi|Xenon|18"|Stoelverwarming
- 2015
- 118.638 km

BMW 420i Corporate Lease Executive | Navi | Pano | LED |
- 2017
- 137.892 km