AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Auto-industrie leert niet van dieselgate'
Ook regeringsleiders verantwoordelijk
77
De auto-industrie en de lidstaten hebben hun houding niet gewijzigd sinds het dieselschandaal. Verschillende landen weigeren emissiegegevens te delen met Brussel, dat opheldering eist over het falen van de nationale toezichthouders om gesjoemel met dieselauto's boven water te krijgen.
Dat zei EU-commissaris Elzbieta Bienkowska (Industrie) donderdag in het EU-parlement op de laatste zitting van de onderzoekscommissie naar 'dieselgate'. Bienkowska begon in december een juridische procedure tegen zeven EU-landen, waaronder Duitsland en Groot-Brittannië, omdat zij de milieuregels niet naleven.
Het parlement wil naar aanleiding van het dieselschandaal het huidige systeem hervormen. Nu zijn de nationale autoriteiten - in Nederland de RDW - verantwoordelijk voor de emissietesten van motoren, de typegoedkeuring van auto's en het markttoezicht.
Lees ook
Test: Audi A5 Avant e-Hybrid – Meer elektrisch dan de Nissan Leaf
Triumph TR6 (1973) - Klokje rond klassiek
Vergelijkende test
Dit zijn broeders van andere moeders – Peugeot 208 vs. Lancia Ypsilon
Praktijkervaring
Praktijkervaring Volkswagen ID7: ID-topmodel kan het wel
Achtergrond