Audi TT onder het mes

Krachtiger én nieuwe speciale editie

Audi TT facelift 2018
Audi TT facelift 2018Audi TT facelift 2018Audi TT facelift 2018Audi TT facelift 2018Audi TT facelift 2018Audi TT facelift 2018Audi TT facelift 2018Audi TT facelift 2018Audi TT facelift 2018Audi TT facelift 2018Audi TT facelift 2018Audi TT facelift 2018Audi TT facelift 2018Audi TT Roadster '20 years'Audi TT Roadster '20 years'Audi TT Roadster '20 years'Audi TT Roadster '20 years'Audi TT Roadster '20 years'Audi TT Roadster '20 years'Audi TT Roadster '20 years'Audi TT Roadster '20 years'Audi TT Roadster '20 years'Audi TT Roadster '20 years'Audi TT Roadster '20 years'
Het is dit jaar 20 jaar geleden dat Audi de eerste generatie TT op de markt bracht en het merk grijpt die gelegenheid aan om de huidige derde generatie van het model op de snijtafel te leggen. Audi schuift direct een gelimiteerde editie naar voren die knipoogt naar de studiemodellen die in de jaren 90 aan de eerste generatie voorafgingen.

Het is een behoorlijk cliché aan het worden, maar zoals we van Audi gewend zijn, wordt ook het uiterlijk van de TT niet ingrijpend aangepast bij de facelift die het merk nu op het model doorvoert. De TT krijgt een nieuwe grille, waarbij de horizontale lamellen op alle uitvoeringen plaatsmaken voor gaaswerk. Daarnaast worden de luchtopeningen in de bumper vergroot. Audi spreekt verder over een aanpassing van de vulopening van de benzinetank. Onder de afdekklep zit voortaan geen dop meer. Heftig. De TTS krijgt, zoals we vanochtend zagen, extra koelopeningen en zilvergrijze of zwarte details.

Audi voert tevens wijzigingen door op technisch vlak. Zo moet de auto zich niet alleen aan de nieuwe naamgeving van Audi onderwerpen, maar krijgt de TT ook nieuwe motoren. De TT komt beschikbaar als 40 TFSI, een nieuwe basismotor die 197 pk sterk is. De huidige 180 pk sterke 1.8 TFSI komt daarmee te vervallen. Tevens nieuw is de 45 TFSI, een 245 pk sterke versie die de 230 pk sterke 2.0 TFSI vervangt. Deze 45 TFSI is met Quattro-aandrijving te krijgen. Opvallend is dat het vermogen van de, standaard met Quattro-aandrijving geleverde TTS-versie wordt teruggeschroefd van 310 pk naar 306 pk. In 4,5 tellen sprint de TTS Coupé naar een snelheid van 100 km/h, de TTS Roadster heeft 4,8 seconden voor dezelfde sprint nodig. Wél sneller dan de vorige TTS-versies. Audi vervangt de zestrapsautomaat voor een S Tronic-transmissie met zeven verzetten.

Audi zegt verder de standaarduitrusting van de TT aan te passen. De basisversies hebben voortaan het Drive Select-systeem, een licht- en regensensor, verwarmbare buitenspiegels en een multifunctioneel stuurwiel.

En actie!

Audi schoof in 1998 de productieversie van de eerste generatie TT naar voren, een model waar natuurlijk de nodige concept-cars aan voorafgingen. In 1995 presenteerde Audi TT Coupé Concept én de TTS Roadster Concept. Om nog even in te haken op die studiemodellen, brengt Audi een speciale editie van de huidige vernieuwde TT op de markt: de TT 20 Years.

De TT 20 Years is een speciale uitvoering waarvan 999 exemplaren gebouwd worden. Natuurlijk verwijst de auto met bepaalde details naar de al genoemde TTS Roadster Concept. Zo heeft de auto vergelijkbare Moccasin Brown-kleurige lederen bekleding met contrasterende stiksels. Andere aanpassingen: de vormgeving van de uitlaatpijpen en speciale TT 20 Years-badges. De speciale editie heeft Matrix OLED-achterlampen, matkleurige Audi-logo's op de flanken en komt beschikbaar in de kleuren Arrow Gray en Nano Gray. Hoeveel exemplaren naar Nederland komen, wordt later bekend.

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.