en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | TTS Roadster 2.0 TFSI quattro Pro Line + |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 56.963 km |
KM-stand laatst | 64.149 km |
1 jaar, 2 maanden, 25 dagen en 7186 km ...Zolang heb ik deze Audi TTS Roadster nu in mijn bezit.
Na de verkoop van mijn Audi A3 cabrio (Dakotagrijs met bruine kap, model 8V) was het de bedoeling om het even wat rustiger aan te doen met de aanschaf van auto's.
Meestal begon na een jaartje of twee het onrustige gevoel weer en begon de zoektocht naar een "nieuwe" auto.
De A3 cabrio heb ik voor mij doen dan ook redelijk lang in mijn bezit gehad, z'n 5 jaar. De Audi werd alleen gebruikt met mooi weer om te gaan toeren. Voor dagelijks gebruik reed ik een andere auto.
Nadat ik de A3 had verkocht heeft het nog geen 6 maanden geduurd toen ik mijn zoektocht begon naar een andere cabrio. Na 2x een A3 cabrio, eerste en laatste model, te hebben gehad wilde ik deze keer een 2 zits cabrio/roadster.
Ik heb nog een aantal andere roadsters bekeken zoals de BMW Z4, mooie auto en rijdt erg goed. Helaas het stalenklapdak slokte teveel bergruimte op en ik ben toch meer van de stoffenkappen op een cabrio. Dus die viel af.
Ook nog gekeken naar de tweeling MX5/Fiat Abarth Spider, beide kwa looks erg fraai om te zien. En afgaand op alle postieve verhalen erg fijne auto's om mee te rijden.
Maar ook deze vielen uiteindelijk af, dit leek wel heel erg veel op mijn MGB Roadster die ik heb staan. Niet zo verwonderlijk want de MBG heeft model gestaan voor de eerste MX5/Miata.
Tja, bleef er over een Audi TT. Tijdens een van de vele Audi on Tour bijeenkomsten heb ik een uur mogen rijden met een TTS Roadster.
Die positieve ervaring is altijd blijven hangen en met dat in het achterhoofd besloot ik op zoek te gaan naar een TT/TTS.
Helaas is het aanbod in Nederland niet groot en ben je al snel aangewezen op het aanbod uit Duitsland.
Eerst nog getwijfeld of het wel verstandig was om een auto uit Duitsland te halen. Ook hier weer avonden tijd aan gespendeerd om de voors en tegens te lezen.
Met een x-budget in gedachte kon de zoektocht beginnen.
Omdat de A3 cabrio best wel een bijzondere kleur/kap combinatie, kleur had een bruine gloed, had wilde ik niet zomaar een TT hebben.
Zoas ik al eerder schreef is het aanbod aan TT's niet al te groot en dat gold helemaal voor de kleuren die men aanbood.
Het was zwart, grijs of wit. Heel af en toe een verdwaalde gele of rode maar dat was het dan ook wel.
Ook in Duitsland was het aanbod kwa kleur niet om over naar huis te schrijven al waren daar de uitvoering veel dikker aangekleed dan in Nederland. Moet zeggen dat de nieuwe kleuren van de facelift versie TT-mk3 er wel meer uit springen zoals oranje en baby blauw.
Soms waagde een duitse koper zich aan de Audi Exclusieve kleurenpalet en liet zijn bolide dan spuiten in de kleur naar wens.
Zo ook dus mijn Audi TTS Roadster. Want na lang zoeken was het mij gelukt om een TTS te vinden.
De eerste eigenaar had redelijk wat opties aangevinkt met als duurste optie de kleur San Marino Bleu pearl.
Maar zoals wel vaker ontbreken er natuurlijk een aantal opties die je als koper er wel graag op zou willen hebben.
Zo miste ik de inklapbare verwarmbare spiegels met side assist, achteruitrijcamera en Apple carplay.
Deze heb ik dan ook achteraf met orginele Audi onderdelen laten inbouwen. Ebay.de is mijn grote vriend als het om onderdelen voor de auto gaat.
In Duitsland kon ik nog een nieuwe set 20 inch Cutterwheels van Audi op de kop tikken. Dit zijn de velgen van de facelift MK3.
Nadat ik de auto met een setje Eibach Pro kit veren een aantal mm heb laten zakken was het tijd om te gaan genieten van de auto.
310 pk en comfort.
Na een aantal 1.4 TSI's te hebben gehad was deze 2.0 liter een hele verademing. Het is het bekende blok wat ook in de Golf GTI, Audi S3, Seat Leon Cupra en Skoda Octavia RS ligt/lag. Een blok met heel veel potentie.
De vorige eigenaar had netjes alle beurten laten uitvoeren en zo te zien was de TTS als tweede auto gebruikt.
Als je van 150 pk naar 310 pk gaat is dat een aardig verschil. Ook in hoe de auto reageert op het gaspedaal.
Al merkte ik wel dat hij soms even wacht en het dan ineens op zijn heupen krijgt om er dan als een door een wesp gestoken van door gaat.
Je zit dan ook snel op snelheden die het roze papiertje in gevaar brengen.
Dit is mijn eerste auto met quattro aandrijving en dat is toch even heel wat anders dan een FWD auto.
In de bochten is er altijd grip dankzij de quattro aandrijving. Je hebt dan ook niet snel het gevoel dat je in te snel genomen bochten de controle gaat verliezen.
Het is zelfs zo dat je juist meer gas gaat geven om hem die bocht door te trekken.
Kwa wegligging perfect voor op de snelweg. Wat drempels betreft is het soms wat minder, hier merk je dus die korte wielbasis in combi met de Eibach veren.
Het is geen stuiterbak maar je merk dat hij wat stugger is. Zelf vind ik dat wel prettig en hou ik niet van "slapgeveerde" auto's.
Van het aantal pk's kom je al snel uit op het verbruik.
Is de TTS zuinig? Als je 95-100 gaat rijden dan is hij wel zuinig. Ga er een beetje mee spelen dan lust hij wel een slokje benzine.
Met een combinatie van rustig rijden en soms een beetje vlotter rijden zit je op z'n 1 op 12/13.
Echt erop letten doe ik eerlijk gezegd niet omdat ik deze auto voor de fun heb. Daarom vind ik het verbruik minder belangrijk dan het verbruik van mijn dagelijkse auto.
Onderhoud van de TTS.
Voor onderhoud breng ik mijn TTS naar de Audi garage.
Goedkoop? Nee, dat zeker niet. De vorige eigenaar heeft de TTS altijd dealer laten onderhouden en dat blijf ik ook doen. Moet zeggen dat ik heel tevreden ben met de Audi garage waar ik hem tegenwoordig voor onderhoud breng.
In het verleden heb ik wat minder goede ervaringen gehad met andere Audi dealers.
Is alles dan goed aan de TTS?
Ik had een paar weken geleden last van benzinelucht in de auto. Eerst dacht ik dat het van degene was die voor me reed omdat we met kap open reden.
Toen ik eenmaal stil stond bleef ik de benzinelucht ruiken.
Onder de auto gekeken maar zag niets wat op een lekkage leek.
Na het weekend gelijk naar de dealer gereden en die heeft de auto gelijk gehouden. Een lekke brandstofleiding was de oorzaak.
Nu de auto er toch stond konden ze gelijk de kunstofzijkant van de bestuurdersstoel vervangen. Daar was een haakje van afgebroken.
Ohja, de TTS is voorzien van lane-assist en die werkt niet altijd even prettig vind ik. Vooral als er wegwerkzaamheden zijn dan kan hij wel eens de weg kwijt raken, Gelukkig kan je hem met een druk op de knop uitzetten.
Is 310 pk genoeg?
Tuurlijk is het genoeg voor ons 100-km-landje maar meer is altijd lekkerder. En het wil niet altijd zeggen dat als je het hebt je het ook moet gebruiken. Maar het idee dat je het hebt is gewoon fijn.
Dus werd er een bezoekje gebracht aan JD in Lochem voor een pk-kuurtje.
De TTS werd voorzien van een Milltek Downpipe, Pipercross luchtfiter, VWR Racingline R600 High Flow Turbo inlet, DSG stage2 tuning en Stage 2 chiptuning. Eindresultaat, 401 pk en 533 nm koppel.
Jullie zullen wel begrijpen dat ik een totaal andere auto terug kreeg na deze behandeling. Het was een big smile van oor tot oor de gehele rit naar huis.
Helaas zit het deze zomer kwa zon niet echt mee en hebben we niet heel veel met de TTS kunnen rijden. De dagen dat de zon scheen moest ik werken en de dagen dat ik vrij was regende het.
Ik hoop dat we nog een zonnige nazomer gaan krijgen de komende maanden zodat ik alsnog een paar ritten kan gaan maken met de TTS.
Zolang het maar droog is en blijft dan kan je altijd met kap open rijden, stoel en nekverwarming aan en gaan met die banaan.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.