AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Audi TT Coupé onthuld in Berlijn
Volgende week zal de nieuwe Audi TT ongetwijfeld één van de eye catchers zijn op de New York auto show, maar hij maakt daar niet zijn werelddebuut. Dat gebeurt vandaag, op het moment dat Audi via de satelliet gegevens en foto's vrijgeeft.
Volgende week zal de nieuwe Audi TT ongetwijfeld één van de 'eye catchers' zijn op de New York auto show, maar hij maakt daar niet zijn werelddebuut. Dat gebeurt vandaag in Berlijn. Tegelijk worden de foto's door Audi via de satelliet de wereld over gezonden.
Sommige autofabrikanten wachten niet op het moment dat het doek ook werkelijk van een nieuw model kan worden afgehaald op een autotentoonstelling. Audi behoort nu ook tot dat steeds groter groeiende clubje. De reden is duidelijk: op zo'n show ben je niet de enige die nieuws presenteert, dus is er meer kans op méér publiciteit vlak voor het moment dat de deuren voor de pers worden geopend.
Audi stelt nu dus al de nieuwe TT Coupé aan de wereld voor.
Eind 1998 introduceerde Audi de TT, die sindsdien een positieve en vooral sportieve bijdrage heeft geleverd aan het imago van het Duitse merk. Intussen hebben we al een tijdje met smart gewacht op de tweede generatie. Die zou volgende week op de autotentoonstelling in New York worden onthuld, maar Audi wilde niet tot woensdag wachten en bracht de nieuwe TT Coupé naar Berlijn waar hij vandaag in de schijnwerpers is gezet.
Wie had verwacht iets geheel nieuws te zien, wordt misschien een beetje teleurgesteld. Want de nieuwe TT Coupé heeft wat trekken van één van zijn concurrenten, de Nissan 350Z. Maar de rondingen van de eerste TT zijn verdwenen en de auto lijkt minder gedrongen. De nieuwe TT is 14 cm langer dan zijn voorganger en meet nu 4,18 m. Hij is met 1,84 m bovendien bijna 8 cm breder.
Audi combineerde voor de nieuwe TT voor de eerste keer aluminium en staal voor de ASF Space frametechnologie: 69 procent van de carrosserie is van aluminium. De stalen onderdelen zitten voornamelijk achter in de auto voor een optimale gewichtsverdeling. Voor een verbeterde neerwaartse druk op de achterwielen komt bij 120 km/h een spoiler uit de achterklep.
Sommige autofabrikanten wachten niet op het moment dat het doek ook werkelijk van een nieuw model kan worden afgehaald op een autotentoonstelling. Audi behoort nu ook tot dat steeds groter groeiende clubje. De reden is duidelijk: op zo'n show ben je niet de enige die nieuws presenteert, dus is er meer kans op méér publiciteit vlak voor het moment dat de deuren voor de pers worden geopend.
Audi stelt nu dus al de nieuwe TT Coupé aan de wereld voor.
Eind 1998 introduceerde Audi de TT, die sindsdien een positieve en vooral sportieve bijdrage heeft geleverd aan het imago van het Duitse merk. Intussen hebben we al een tijdje met smart gewacht op de tweede generatie. Die zou volgende week op de autotentoonstelling in New York worden onthuld, maar Audi wilde niet tot woensdag wachten en bracht de nieuwe TT Coupé naar Berlijn waar hij vandaag in de schijnwerpers is gezet.
Wie had verwacht iets geheel nieuws te zien, wordt misschien een beetje teleurgesteld. Want de nieuwe TT Coupé heeft wat trekken van één van zijn concurrenten, de Nissan 350Z. Maar de rondingen van de eerste TT zijn verdwenen en de auto lijkt minder gedrongen. De nieuwe TT is 14 cm langer dan zijn voorganger en meet nu 4,18 m. Hij is met 1,84 m bovendien bijna 8 cm breder.
Audi combineerde voor de nieuwe TT voor de eerste keer aluminium en staal voor de ASF Space frametechnologie: 69 procent van de carrosserie is van aluminium. De stalen onderdelen zitten voornamelijk achter in de auto voor een optimale gewichtsverdeling. Voor een verbeterde neerwaartse druk op de achterwielen komt bij 120 km/h een spoiler uit de achterklep.
Bij de nieuwe TT is er keuze uit twee motoren: de 2-liter viercilinder TFSI turbomotor met 200 pk, waarmee TT in 6,4 s naar 100 km/h accelereert en een topsnelheid haalt van 240 km/h. Met de 250 pk sterke 3,2-liter V6 is de sprinttijd 5,7 s en haalt de TT een (begrensde) top van 250 km/h. Beide motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar kunnen als optie worden gecombineerd met de S-tronic transmissie met dubbele koppeling.
Met de 2-liter heeft de TT voorwielaandrijving, terwijl hij quattro vierwielaandrijving heeft in combinatie met de V6.
De multi-link achterwielophanging is nieuw en die zorgt samen met andere vernieuwingen aan het onderstel, samen met de grotere spoorbreedte en grotere wielen voor een verbeterde wegligging. Vanaf de herfst zal Audi een magnetic ride, adaptief schokdempersysteem beschikbaar stellen.
Standaard wordt de nieuwe TT geleverd met automatische airco en een sportstuur met afgevlakte onderrand. Verder zijn er veel aluminiumkleurige details toegepast.
De auto wordt uitgerust met een nieuwe generatie audiosysteem, met zogenaamde soft key bediening en beschikbaarheid van een Bluetooth interface foor mobiele telefoons. Tot de opties behoren onder meer adaptieve verlichting met bochtverlichting en het Audi parking systeem.
De nieuwe Audi TT Coupé wordt in september in Nederland verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend. De Roadster wordt later verwacht.
Met de 2-liter heeft de TT voorwielaandrijving, terwijl hij quattro vierwielaandrijving heeft in combinatie met de V6.
De multi-link achterwielophanging is nieuw en die zorgt samen met andere vernieuwingen aan het onderstel, samen met de grotere spoorbreedte en grotere wielen voor een verbeterde wegligging. Vanaf de herfst zal Audi een magnetic ride, adaptief schokdempersysteem beschikbaar stellen.
Standaard wordt de nieuwe TT geleverd met automatische airco en een sportstuur met afgevlakte onderrand. Verder zijn er veel aluminiumkleurige details toegepast.
De auto wordt uitgerust met een nieuwe generatie audiosysteem, met zogenaamde soft key bediening en beschikbaarheid van een Bluetooth interface foor mobiele telefoons. Tot de opties behoren onder meer adaptieve verlichting met bochtverlichting en het Audi parking systeem.
De nieuwe Audi TT Coupé wordt in september in Nederland verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend. De Roadster wordt later verwacht.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Bandentest
Dit zijn de beste sportieve banden van 2025
Nieuws
Deze Audi TT is lekker blauw en lekker normaal – Liefhebber Gezocht
Op Zoek Naar
Met deze roadsters van €13.000 beleef je ultiem zomergenot
Designreview
Designreview eerste Audi TT: ‘Mede door dit icoon werd Audi een serieus te nemen premiummerk’
Praktijkervaring