Audi-topman denkt niet aan waterstof voor auto's

Productie zou het probleem zijn

Markus Duesmann

Waar merken als Toyota, Hyundai en BMW duidelijk wel toekomst zien in waterstofauto's, ligt dat bij Audi duidelijk anders. De CEO van het merk, Markus Duesmann, windt er geen doekjes om.

Toyota stoomt de tweede generatie van de Mirai klaar, Hyundai heeft de Nexo en komt met een vrachtwagen met brandstofcel en ook BMW ziet er nog steeds brood in. Toch niet de minste namen die inzetten op een toekomst waarin waterstof in plaats van een stekker voor de stroomvoorziening van EV's zorgt. Ze doen het er echter wel 'naast' en switchen niet volledig naar auto's met brandstofcellen. Audi wil zich er echter waarschijnlijk helemaal niet aan wagen. Dat blijkt uit uitspraken van CEO Markus Duesmann. "Aan het gebruik van waterstof voor auto's denk ik niet," klinkt het stellig in gesprek met Die Zeit.

Duesmann is van mening dat het niet interessant is, wegens de productie ervan. Als er grootschalig overgestapt wordt op waterstof, levert dat opnieuw problemen voor de uitstoot op, denkt Duesmann: "We kunnen daarvoor de komende decennia niet genoeg waterstof produceren op een CO2-neutrale manier." Hoewel veel Nederlanders waterstof wel zien zitten, staat Duesmann zeker niet alleen in zijn kritiek. Nissan-COO Ashwani Gupta legde onlangs uit aan AutoWeek dat waterstof vanwege de productie inderdaad 'minder groen' is dan men misschien denkt. "De well-to-wheel CO2-uitstoot is bij een brandstofcel-voertuig veel hoger dan bij een batterij-elektrische auto", aldus Gupta. Ook Mercedes-Benz en PSA zien waterstof enkel als een aanvulling voor specifieke voertuigen of doeleinden, maar niet als een grootschalig alternatief.

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.