Audi stevig onderuit in eerste kwartaal

Vers aanbod slaat (nog) niet aan

Audi A6

Het eerste kwartaal van 2019 was niet bepaald de beste periode voor Nederlandse autoverkopers. Zelfs in zo’n matig kwartaal vallen de resultaten van Audi echter in negatieve zin op.

Begin april berichtten we al dat er in het eerste kwartaal van dit jaar 14 procent minder auto’s zijn verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Daar zijn verschillende redenen voor. Zo is de bijtelling op dure elektrische auto’s omhoog gegaan en zorgt de invoering van de WLTP-testcyclus bij vrijwel ieder merk voor prijsstijgingen.

Veel zogeheten premiummerken bleken goed bestand tegen die effecten. BMW noteerde een bescheiden daling van 1,6 procent, Mercedes kreeg er zelfs 1,2 procent bij en Volvo verkocht 7,3 procent meer auto’s. Audi blijft daar flink bij achter en moet het doen met 3.565 verkochte auto’s. Dat is 25,7 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook in absolute aantallen moet Audi alle genoemde merken voor zich dulden. Mercedes zette 4.790 auto’s op kenteken, Volvo verkocht er 5.395  en BMW zelfs 6.367.

Wereldwijd ging het overigens aanzienlijk beter. Eerder zagen we al dat Audi in de eerste drie maanden van 2019 in totaal 447.250 auto’s heeft verkocht, tegen 463.759 vorig jaar. Dat betekent een relatief bescheiden daling van 3,6 procent.

Genoeg vers bloed

De daling is opvallend, want aan vers bloed ontbreekt het niet bepaald in het Audi-gamma. De A1, A6, A7 en A8 zijn helemaal nieuw, de A4 is nog verre van oud en ook het SUV-aanbod lijkt op papier in orde. De Q3 is bijvoorbeeld helemaal vers en aan de bovenzijde van het gamma is de Q8 gearriveerd. Belangrijkste nieuwkomer in de Audi-showrooms is echter zonder twijfel de E-tron, de eerste elektrische SUV van Audi én de eerste elektrische auto in dit segment van de drie grote Duitse premiummerken samen.

Juist bij die E-tron ligt een deel van het probleem, volgens Audi. De afleveringen van het model liepen minder vlot dan gehoopt, zodat er in totaal slechts 42 E-trons voor 31 maart van een geel kenteken zijn voorzien. Eerder deze week kwam een Belgische krant met het nieuws dat de productie van de E-tron zou zijn teruggeschroefd vanwege problemen met de levering van batterijen, maar die berichten worden niet door Audi bevestigd. Ook de gevolgen van de WLTP-cyclus hebben een negatief effect op de resultaten van Audi, stelt de importeur.

Audi E-tron

Tesla

Dat elektrische auto’s voor Nederland inmiddels van levensbelang zijn, werd in hetzelfde kwartaal ook overduidelijk. Er is namelijk nog een merk dat een aparte vermelding verdient: Tesla. Dat wist maar liefst 134,2 procent meer auto’s te verkopen, waarmee het totaal op 2.761 kwam. De Model 3 is bijna helemaal verantwoordelijk voor die aantallen en was met 2.707 exemplaren in maart de bestverkochte auto.

PRIVATE LEASE Audi

Lezersreacties (135) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.