Audi R18 klaar voor 2016
Le Mans-racer blijft dieselmotor trouw
Audi heeft z'n endurance-racer R18 in het nieuw gestoken. Onderhuids blijft een TDI dienstdoen als krachtbron, ondanks alle ophef over de dieselmotoren van het VW-concern.
"Met onze nieuwe R18 geven we een duidelijk signaal af: Audi blijft volgas gaan in de autosport, bewust vertrouwend op TDI in Le Mans", aldus Wolfgang Ullrich, hoofd motorsport bij Audi. Daarbij noemt hij TDI ''s werelds meest succesvolle efficiency technologie'.
De langeafstandsracer krijgt voor komend seizoen een flink aangepast koetswerk, de aandrijflijn blijft grotendeels hetzelfde. De R18 behoudt z'n 4,0-liter V6-TDI, het grote vliegwiel dat werd gebruikt voor energieopslag wordt vervangen door lithium-ion batterijen.
Audi zal tijdens de komende 24 Uur van Le Mans twee in plaats van drie auto's inzetten, net als de collega's van Porsche. De eerste wedstrijd in het FIA World Endurance Championship (WEC, waar ook Le Mans onder valt) vindt op 17 april plaats op Silverstone in Engeland.