Audi A6 e-tron - Blik to the Future
De toekomstbestendige A6
De Europese Commissie wenst dat nieuwe personenauto’s vanaf 2035 geen gram CO2 meer uitstoten. In ons werelddeel moeten autofabrikanten daarom nog sterker inzetten op elektrische auto’s. Audi’s A6-familie vertakt straks in twee richtingen. Eén type heeft in de Europese Unie een groot toekomstperspectief: de A6 e-tron.
Modulair ppe-platform
De A6 e-tron wordt een gelikte Sportback die naast de A6 in het gamma komt. Een Sportback inderdaad, dus met een grote achterklep in plaats van een sedankofferdeksel. Wat formaat betreft schurkt hij met zijn 4,96 meter gevaarlijk dicht tegen de E-tron GT aan. Toch verschillen de A6 e-tron en de E-tron GT straks als dag en nacht van elkaar. De E-Tron GT is namelijk een uiterst sportieve EV, die net als de Taycan op Porsches J1-platform staat. De A6 e-tron komt op een ander voor elektrische auto’s bestemd modulair platform te staan: de PPE-basis. Dat platform kun je min of meer vergelijken met de MEB-basis van de Volkswagens ID3, de ID4 en de Skoda Enyaq, maar dan een klasse hoger. De samen met Porsche ontwikkelde structuur is een stuk geavanceerder. Het PPE-platform kan onder meer overweg met 800-volt laadstructuren, en dat betekent dat je de A6 e-tron met laadvermogens tot 270 kW vol kunt jagen met stroom. In theorie heb je in tien minuten opladen dan genoeg energie aan boord voor zo’n 300 kilometer actieradius.
Met de E-tron GT en vooral met de maximaal 646 pk sterke RS-versie daarvan heeft Audi al bewezen dat het zeer potente EV’s kan bouwen. Audi liet zich tegenover AutoWeek ontvallen dat eveneens een heftige RS-variant voor de A6 e-tron wordt overwogen, al maken mildere uitvoeringen eerder hun opwachting. Hoewel, milder … De A6 e-tron Concept heeft al een 476 pk en 800 Nm sterke aandrijflijn waarmee hij in minder dan vier tellen de 100 km/h bereikt. De Concept zou ook nog eens 700 kilometer actieradius uit zijn 100 kWh-accu kunnen persen. Audi heeft in ieder geval voldoende speelruimte om een reeks minder intens gemotoriseerde en achterwielaangedreven uitvoeringen te lanceren. De A6 e-tron is overigens niet de eerste Audi op het PPE-platform, die eer is aan de Q6 e-tron die al eind volgend jaar debuteert.
Audi A6 e-tron Concept
Om maar zoveel mogelijk kilometers uit de stroomvoorraad te knijpen, geeft Audi de A6 e-tron een aalgladde carrosserie. Vouwen of scherpe hoeken zijn daarop nauwelijks te vinden. Net als de E-tron GT draagt de A6 e-tron een zwart masker op zijn neus waarin ook de verlichting is ondergebracht. Reken verder op aanpasbare matrix-ledverlichting, compleet met instelbare patroontjes voor de dagrijverlichting.
Plannen
Het wordt een bijzondere generatie waartoe de A6 e-tron gaat behoren. De Volkswagen Group heeft nog voor er ook maar één auto op PPE-basis op de markt is verschenen al een opvolger aangekondigd. Alle auto’s van het concern staan op termijn op de SSP-basis, die de beste eigenschappen van MEB en PPE combineert.
Zoals gezegd luidt de komst van de A6 e-tron niet het einde in van de reguliere A6. Het uit 2018 stammende model mag nog wat jaren mee, maar ook voor ‘later’ zegt Audi dat het plannen heeft met de A6. Waarschijnlijk speelt de toekomst van de ‘conventionele’ A6 zich buiten de EU af. Vanaf 2026 brengt Audi hier immers geen nieuwe modellen met een verbrandingsmotor meer op de markt. De toekomst van Audi is volledig elektrisch, maar vooralsnog vrijwel alleen in Europa.
PRIVATE LEASE Audi
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 2.5 TFSI quattro Pano|RS Seat|ABT|500PK
- 2018
- 104.530 km

Audi A3 Sportback Pro Line | Aluminium optiek in het interieur | Audi virtual cockpit | Cruise control
- 2025
- 10 km

Audi A3 Sportback Pro Line | Aluminium optiek in het interieur | Audi virtual cockpit | Cruise control
- 2025
- 10 km