AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Audi A1 op Ibiza-onderstel'
33
Bij de introductie van de Q5 liet Audi andermaal wat los over de toekomstige modellen van het merk. Het opvallendste nieuws heeft toch wel betrekking op de compacte A1.
De Audi A1 krijgt geen nieuw platform, maar komt op dat van de Volkswagen Polo en Seat Ibiza te staan. Dat meldt een hooggeplaatste Audi-functionaris aan Car Magazine. De A1 krijgt diverse TFSI-motoren aan boord en ook komt er een hybride variant. De kleine Audi komt in de tweede helft van 2009 op de markt.
Een kleiner model dan de A1 komt er in ieder geval niet. Wel komt er een Audi Q3, die lijkt op de Cross Coupé Quattro (foto 2), die we vorig jaar in Shanghai konden bewonderen.
Er is ook meer duidelijkheid over de motorisering van de toekomstige Audi RS4. In tegenstelling tot wat velen verwachtten, krijgt de top-A4 geen atmosferische V8 meer aan boord. In plaats daarvan komt een flink opgevoerde 3.0 TFSI in de RS4 te liggen. In de S4 pompt het blok er naar schatting 340 pk uit, in de RS4 stijgt dat aantal tot ruim boven de 400 pk. De auto komt met een handbak of een S-Tronic transmissie.
In de R8 V10 (foto 3, met dank aan Audiblog.nl) komt tenslotte gewoon een atmosferische motor te liggen, een sterkere variant van de V10 uit de S6 en de S8. Een R8 V12 TDI komt er zeker niet, alleen al omdat Audi de motor te zwaar voor z'n supersportwagen vindt.
Een kleiner model dan de A1 komt er in ieder geval niet. Wel komt er een Audi Q3, die lijkt op de Cross Coupé Quattro (foto 2), die we vorig jaar in Shanghai konden bewonderen.
Er is ook meer duidelijkheid over de motorisering van de toekomstige Audi RS4. In tegenstelling tot wat velen verwachtten, krijgt de top-A4 geen atmosferische V8 meer aan boord. In plaats daarvan komt een flink opgevoerde 3.0 TFSI in de RS4 te liggen. In de S4 pompt het blok er naar schatting 340 pk uit, in de RS4 stijgt dat aantal tot ruim boven de 400 pk. De auto komt met een handbak of een S-Tronic transmissie.
In de R8 V10 (foto 3, met dank aan Audiblog.nl) komt tenslotte gewoon een atmosferische motor te liggen, een sterkere variant van de V10 uit de S6 en de S8. Een R8 V12 TDI komt er zeker niet, alleen al omdat Audi de motor te zwaar voor z'n supersportwagen vindt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Autotest
Een gebruikte Audi A1 kopen? Hier moet je op letten
Autotest
Praktijkervaring Audi A1: dit vinden eigenaren van hun Mini-concurrent
Occasiontest
Koopwijzer Audi A1: mag bij gebruikt premium merk de lat hoger?
Nieuws
Audi A1 - Back to Basics
Praktijkverbruik