Aston Martin Vantage en DBX als Safety en Medical Car
Met extra pit!
Mercedes-Benz leverde sinds 1996 onafgebroken de Safety Cars en Medical Cars voor de jaarlijkse F1-festiviteiten, maar niet langer is het merk de enige leverancier. Tijdens het Formule 1-seizoen van 2021 verdelen Mercedes-Benz en Aston Martin de taken. Aston Martin zet de DBX in als Medical Car terwijl de SUV DBX de rol van Medical Car op zich neemt.
De Aston Martin Vantage maakt zondag 28 maart tijdens de Grand Prix van Bahrein zijn debuut als Safety Car. Achter het stuur zit niemand minder dan Bernd Mayländer, een voormalige DTM-coureur uit Duitsland die al meer dan twintig jaar Safety Cars bestuurt. Het is voor het eerst sinds 1996 dat Mercedes-Benz niet de enige fabrikant is die Safety Cars levert, al is Das Haus er ook dit jaar gewoon bij. Aston Martin zet niet alleen een sirene op het dak van zijn Vantage Safety Car, de auto krijgt er namelijk daadwerkelijk vermogen bij.

Aston Martin Vantage Safery Car
Het vermogen van de Aston Martin Vantage Safety Cars wordt met 25 pk opgekrikt. Daarmee levert de biturbo 4.0 V8, die overigens ook in de Mercedes-AMG GT Safety Car ligt, in de Vantage nu 525 pk en 685 Nm. Het koppel blijft daarmee gelijk, maar is wel in een breder toerenbereik beschikbaar. De Brit schiet in 3,5 seconden naar een snelheid van 97 km/h (60 mph). Aston Martin zegt ook de automaat aangepakt te hebben, wat resulteert in kortere schakelmomenten. Aangepast spoilerwerk is goed voor bijna 156 kilo neerwaartse druk bij een snelheid van 200 km/h. Dat is zo'n 60 kilo meer dan bij de reguliere Vantage. Aston Martin past verder de stuurinrichting en het onderstel aan. Omdat een Safety Car na een of meerdere ronden heftig scheurwerk op de baan zonder afkoelronde direct weer stationair draaiend wordt stilgezet in de pitstraat, is ook het koelsysteem aangepast. In het geval van deze Vantage Safety Car is het koelsysteem afkomstig van de Vantage GT4-raceauto. De Vantage is gespoten in de kleur Aston Martin Racing Grean, een nieuwe lakkleur voor dit model.
De Vantage Safety Car wordt verder volgehangen met extra antennes, een ledkentekenplaat, een extra camera en die verlichting die knippert zodra de auto de baan op gaat. Vanbinnen onderscheidt de auto zich onder meer met speciale FIA-racestoelen met zespuntsgordels van zijn reguliere broertjes en zusjes. Op het dashboard zitten twee schermen waarmee de bestuurder en diens bijrijder diverse informatie tot zich kunnen nemen.

Aston Martin DBX Medical Car
DBX
Ook voor de Aston Martin DBX is dit F1-seizoen een rol weggelegd. De SUV neemt namelijk de rol van Medical Car op zich. Net als de Safety Car is ook deze DBX in de kleur Aston Martin Racing Green gespoten, aangevuld met Lime Green-kleurige accenten. Het zal niemand verbazen dat ook de DBX is uitgerust met een led-lichtbalk op het dak, speciaal stickerwerk en een ledlentekenplaat. De DBX, die zijn 550 pk en 800 Nm sterke biturbo 4.0 V8 van Mercedes-AMG behoudt, heeft onder meer twee brandblussers, een defibrillator en diverse medische hulpmiddelen aan boord. Het middelste deel van de achterbank is uit de DBX gesloopt, wat overblijft in het DBX-interieur zijn vier kuipstoelen met zespuntsgordels.

Mercedes-AMG GT R Coupé Safety Car en C 63 S Estate Medical Car
Mercedes-AMG
Zoals gezegd verdelen Mercedes-AMG en Aston Martin dit jaar de taken. De Safety Car van Mercedes-AMG is dit jaar weer de 585 pk sterke AMG GT R. De Medical Car is een Mercedes-AMG C 63 S Estate. De twee F1-Benzen zijn voor het Formule 1-seizoen van dit jaar in een knalrode kleurstelling gestoken. De eerste werkdag van dit tweetal is zondag 18 april tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna in Imola.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Porsche Taycan: eigenaren over hun elektrische Porsche

Designreview Ford Mustang Mach-E: 'met grotere wielkasten en grotere wielen beter geweest'

Dries Tuinhof heeft voor elke Simca, Talbot of Matra uit collectie een Franse plaatsnaam

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was

Audi A1 - Back to Basics

Praktijkverbruik Volkswagen Passat TDI, TSI en GTE
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (15) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.