Aston Martin Valiant: 745 pk, twaalf cilinders én een handbak!
Dankzij Fernando Alonso
Valiant ken je vast de cv-ketels, maar je komt de naam nu ook tegen op een hyperexclusieve Aston Martin. Dit is de Aston Martin Valiant, compleet met een 745 pk sterke V12 die je gewoon met reguliere stuurmanskunsten én handgeschakelde zesbak mag proberen te beteugelen.
In autoland ken je de Valiant vast wel van de Plymouth (of Chrysler) met die naam, maar er is nu ook een Aston Martin die zo heet. De Aston Martin Valiant is misschien wel het perfecte voorbeeld van een auto voor de échte Rupsjes Nooitgenoeg die in de markt zijn voor een heftige supercar. Die automobiele veelvraat is in dit geval niemand minder dan F1-coureur en meervoudig wereldkampioen Fernando Alonso. Ken je de medio 2023 voorgestelde Aston Martin Valour nog? Daar is de Aston Martin Valiant de overtreffende trap van en die was er zonder de Spaanse topcoureur nooit geweest.
Aston Martin Valour: het origineel.
Terug naar 2023. De Aston Martin Valour was een auto waarmee Aston Martin zijn 110-jarige bestaan vierde. De Valour was vanbuiten voorzien van verwijzingen naar historische modellen als de V8 Vantage (1977-1989) en de V600 Vantage - ooit de krachtigste auto ter wereld. In de lange neus zat een machtige 5.2 V12, een twaalfcilinder die 715 pk en 753 Nm via een speciaal voor het model ontwikkelde handgeschakelde zesbak naar de achterwielen stuurde. Nu de Valiant. Die is ontstaan doordat F1-coureur Fernando Alonso - rijdend voor het Aston Martin Aramco Formula One Team-team - een lichtere, extremere en 'met race-invloeden doorspekte' variant van de Valour bij Aston Martin bestelde. Daar komt dus meer dan één exemplaar van.
De Aston Martin Valiant lijkt natuurlijk sterk op zijn technische basis, maar is vanbuiten volgehangen met nagenoeg alle aerodynamische extraatjes die Aston Martin in zijn goedgevulde trukendoos kon vinden. Alle lipjes, randjes, vleugeltjes en spoilers die Aston Martin naar de Valiant brengt, zijn uit koolstofvezel vervaardigd. Opvallend zijn onder meer de nagenoeg dichte wielen en natuurlijk de enorme vleugel aan de achterzijde én de vier titanium knalpijpen onderaan de bilpartij. De Valour moet het met één uitlaateindstuk minder doen.
Voorin ligt natuurlijk weer de met twee turbo's uitgeruste 5.2 V12, maar die machine is in de Valiant goed voor 745 pk en 753 Nm. Die krachten gaan opnieuw via een handgeschakelde zesbak naar de achterwielen. Koolstofkeramische remmerij? Standaard. Evenals een lichter subframe achter (-3 kilo) én een uit de racerij afkomstige accu die het wagengewicht ook nog eens met 11,5 kilo reduceert. Aston Martin monteert onder meer magnesium wielen op de Valiant die het (onafgeveerde) gewicht met 14 kilo verminderen. Ook van de partij: vliegensvlug werkende adaptieve schokdempers, exemplaren die niet onder de Valour zitten. Multimatic Adaptive Spool Valve-dempers, noemt Aston ze. Het interieur is minder riant dan dat van het origineel. Daarbij is onder meer de middentunnel nagenoeg uitgekleed, met als gevolg dat delen van de techniek achter het pookje van de handbak voor een visueel feestje zorgen.
Er komen 38 exemplaren van de Aston Martin Valiant. Die kosten ongetwijfeld stuk voor stuk een fortuin.