Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

VriMiBolide: Aston Martin Virage

18
VriMiBolide: Aston Martin Virage
VriMiBolide: Aston Martin VirageVriMiBolide: Aston Martin VirageVriMiBolide: Aston Martin VirageVriMiBolide: Aston Martin VirageVriMiBolide: Aston Martin VirageVriMiBolide: Aston Martin VirageVriMiBolide: Aston Martin VirageVriMiBolide: Aston Martin VirageVriMiBolide: Aston Martin VirageVriMiBolide: Aston Martin Virage
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
12 juli 2013 om 14:55
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Aston Martin Virage!

Even diep graven: we kennen de naam Virage van de auto die de korte tussenvorm was tussen de 'oude' en de nieuwe DB9, maar dat is niet het icoon dat het origineel wel werd: de vierkante, bonkige GT die de Britten in 1988 op de markt zetten. Dat was de opvolger van de aloude Aston Martin V8, een tijdloze schoonheid die echter na twintig jaar productie toch zijn houdsbaarheidsdatum wel gepasseerd was.

De Virage moest Aston Martin het nieuwe decennium inhelpen, en deed dat door het oude concept van een grote, vierzits coupé met een V8 en achterwielaandrijving te combineren met moderne, strakke looks. Zoals in die tijd gebruikelijk bij Engelse merken maakte men bij het bouwen van de auto gretig gebruik van onderdelen van andere merken. Wie bij het zien van de buitenspiegels en achterlichten aan Citroën en Volkswagen (Scirocco!) moet denken doet niks geks. Het resultaat was typisch voor Aston Martin uit die jaren: een stuk minder sierlijk dan we nu van het merk gewend zijn, maar wel vreselijk stoer. Kort na de introductie werd het gamma aangevuld met een cabrioletversie, die tot het eind in productie zou blijven.

Dat stoere maakte de auto ook waar: de achtcilinder schopte het dankzij 5,3 liter cilinderinhoud en vier kleppen per cilinder tot 334 pk. Dat zorgde ervoor dat de auto ondanks zijn aanzienlijke gewicht van 1.790 kg in ongeveer 6,5 seconden naar van 0 naar 100 kon sprinten en doorging tot 254 km/h. De koper-van-het-eerste-uur kon kiezen tussen de standaard handgeschakelde vijfbak of een drietraps (!) automaat van Chrysler.

Tussen het introductiejaar en de productiestop in 2000 passeerden vele versies de revue. De naam 'Virage' werd halverwege de jaren '90 vervangen door het simpele 'V8', maar in de basis bleef het altijd dezelfde auto. De grootste uiterlijke wijziging kwam in 1993, toen de veel gladdere V8 Vantage werd geïntroduceerd. Alleen het dak en de deuren waren uitwisselbaar met eerdere versies, de rest was volledig nieuw. De auto kenmerkte zich door een nog dikke front met zes koplampen gebundeld in twee units en ronde achterlichten. Twee compressors joegen het vermogen op naar maar liefst 550 pk, wat ervoor zorgde dat de magische 300 km/h-grens bereikbaar werd. Het sprintje naar de 100 was in 4,6 seconden achter de rug, een bizarre waarde in die jaren voor een auto van dit formaat en gewicht. Voor de Britse bedenkers was het nog niet genoeg: even later kwam er een versie met 600 pk, die kort daarna aanvulling kreeg in de vorm van de 612pk sterke Le Mans…

Er gebeurde nog meer in 1993, want toen kreeg de auto ook gezelschap van de DB7, en hoewel die auto in de V12 uitvoering sterker was dan de meeste van zijn Virage-broeders, bleef Aston Martin de handgebouwde V8 als de meest exclusieve en dure optie verkopen. Nog exclusiever en duurder waren de speciale 'coachbuild' versies die in opdracht van klanten werden gemaakt. Zo schijnen er zes sedans en zes estates van dit model te zijn onder de historisch verantwoorde naam 'Lagonda'. De estates hebben zes zitplaatsen: voor een Aston Martin een unicum. De auto's bevielen blijkbaar, want naar verluidt bestelde dezelfde klant later opnieuw een aantal vierdeurs Astons, deze keer op basis van de Vantage. Ook de liefhebbers van een driedeurs Shooting Brake konden bij Aston Martin aankloppen, twee coupés zijn omgebouwd tot zo'n aparte verschijning.

In 2000 viel definitief het doek voor wat we voor het gemak maar even zullen aanduiden als de 'Virage-serie'. De naam V8 Vantage kwam in 2005 terug op de 'instapper' van het modellengamma, een auto die duidelijk voortborduurt op de designtaal die de DB7 introduceerde. De Virage en V8 Vantage werden daarmee de laatste Aston van de oude stempel: vierkant, zwaar en enigszins lomp, maar o zo lekker.

  • Houd me op de hoogte over de Aston Martin Virage
Aston Martin Aston Martin Virage

Lezersreacties (18) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Aston Martin Virage specificaties
  • Aston Martin Virage occasions
  • Aston Martin Virage video's
Advies en informatie
  • Aston Martin Virage tests
  • Aston Martin Virage gebruikersreviews
  • Aston Martin Virage index
PREMIUM
Aston Martin DBX - Eerste rijtest

Aston Martin DBX - Eerste rijtest

Sportwagenfabrikanten zien zich steeds meer genoodzaakt om het modelprogramma uit te breiden...

Lees meer
Aston Martin Vantage Roadster vs. Mercedes-AMG GTC Roadster

Aston Martin Vantage Roadster vs. Mercedes-AMG GTC Roadster

34

De Aston Martin Vantage is er zoals het een goede Engelse sportwagen betaamt ook als open auto....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Aston Martin Virage Shooting Brake gespot

    Aston Martin Virage Shooting Brake gespot

    30
    • 20 augustus 2018
  • Nieuws
    Doek valt nu al voor Aston Martin Virage

    Doek valt nu al voor Aston Martin Virage

    17
    • 31 augustus 2012
  • Aston Martin Virage

    Aston Martin Virage

    33
    • 22 maart 2011
  • Nieuws
    Aston Martin Virage: tussen DB9 en DBS

    Aston Martin Virage: tussen DB9 en DBS

    44
    • 23 februari 2011
Merk
Merk
  • Autosport
    FIA spreekt Aston Martin vrij van kopiëren Red Bull

    FIA spreekt Aston Martin vrij van kopiëren...

    2
    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Aston Martin-topman Tobias Moers pakt z'n biezen

    Aston Martin-topman Tobias Moers pakt z'n...

    22
    • 4 mei 2022
  • Nieuws
    Aston Martin volledig elektrisch in 2030

    Aston Martin volledig elektrisch in 2030

    20
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    FIA reageert op kritiek Verstappen op de safetycar

    FIA reageert op kritiek Verstappen op de...

    28
    • 14 april 2022
  • Nieuws
    Verstappen noemt Vantage een 'schildpad': de cijfers liegen er niet om

    Verstappen noemt Vantage een 'schildpad':...

    54
    • 11 april 2022
  • Nieuws
    Aston Martin V12 Vantage: voor de laatste keer!

    Aston Martin V12 Vantage: voor de laatste...

    38
    • 16 maart 2022
  • Nieuws
    Aston Martin in het rood ondanks sterk stijgende verkoop

    Aston Martin in het rood ondanks sterk...

    32
    • 25 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden