Aston Martin mikt op 'eerste stappen naar winst' in 2021
6.000 auto's per jaar
Aston Martin wil komend jaar gas gaan geven. Het afgelopen jaar kwam het Britse merk mede dankzij de gevolgen van de coronacrisis diep in de rode cijfers terecht, maar men verwacht komend jaar de eerste stappen naar winstgevendheid te kunnen zetten. Daarvoor gaat onder meer de productie fors omhoog.
Het was geen al te best jaar voor Aston Martin. Ondanks de verse financiële injectie van miljardair Lawrence Stroll kwakkelde het merk in 2020 behoorlijk. De omzet nam met 38 procent af tot omgerekend € 708,6 miljoen en het verlies komt voor belastingen uit op omgerekend € 539,7 miljoen. In 2019 was het verlies nog omgerekend € 138,5 miljoen. Dit grotere verlies is deels te wijten aan de gevolgen van het coronavirus, waardoor Aston Martin minder kon produceren en de totale verkoop met 32 procent daalde tot 4.150 auto's. De productie daalde met 42 procent tot 3.394 auto's. Niet alleen de coronacrisis zorgde er voor dat Aston Martin in 2020 minder auto's produceerde. Het merk probeerde ook de totale voorraad auto's bij de dealers te verminderen, waarin het lijkt te zijn geslaagd gezien het verschil tussen het productie- en verkoopcijfer.
Verder is er het afgelopen jaar behoorlijk wat veranderd bij Aston Martin. Lawrence Stroll en zijn mede-investeerders hebben de bezem door het bedrijf gehaald en haalden Tobias Moers vanuit Mercedes-AMG binnen als nieuwe CEO. Komend jaar verwacht Aston Martin de vruchten te kunnen plukken van de reorganisatie, die intern 'Project Horizon' wordt genoemd. Het doel voor de productie staat op 6.000 auto's en in de tweede helft van het jaar moeten de eerste exemplaren van de Valkyrie afgeleverd worden. Daarnaast staat er voor het derde kwartaal een nieuwe variant van de DBX op de planning, maar daarover laat Aston Martin verder nog niets los. De SUV is evenwel een belangrijke pijler op de weg naar winstgevendheid.
Aston Martin hoopt in 2021 de 'eerste stappen naar winstgevendheid' te kunnen zetten, maar noemt nog geen concreet cijfer. Een doel voor de middellange termijn ligt er wel: rond 2024 en 2025 willen de Britten 10.000 auto's per jaar produceren, een omzet van omgerekend € 2,3 miljard halen en een operationele winst van omgerekend € 579 miljoen draaien. Of Aston Martin die stijgende lijn komend jaar kan inzetten, wellicht met een imagoboost door het Formule 1-team, zal moeten blijken.