AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
ANWB-leden willen kilometerbeprijzing
96

Ongeveer 68 procent van de ANWB-leden is voor betalen voor gebruik in plaats van voor bezit. Dat is de uitslag van de ANWB-ledenpeiling over de kilometerbeprijzing. Wel wordt het spitstarief met klem van de hand gewezen.
Volgens de ANWB geeft dit aan dat er nog steeds draagvlak is voor het principe van de kilometerbeprijzing. Volgens de Bond is er ook draagvlak voor het principe dat milieukenmerken van een auto meetellen voor het te betalen bedrag. Er is wel veel kritiek op de uitwerking van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De belangrijkste pijnpunten zijn: het spitstarief, het registratiesysteem en de overgangsfase.
"Het spitstarief wordt als oneerlijk en niet-effectief ervaren. Automobilisten hebben vaak geen alternatief - vanwege werktijden of ontoereikend openbaar vervoer - En wijzen het spitstarief daarom krachtig af", aldus de ANWB. "Het registratiesysteem vindt men bovendien te ingewikkeld, te kwetsbaar en te duur. De overgangsfase leidt tot langdurige onzekerheid over de autokosten en een sterk stijgende motorrijtuigenbelasting. Tegen deze onduidelijkheid en oneerlijkheid bestaat grote weerstand." Dat leden verschillen onderling wel sterk van mening. "Zo'n 20 procent is overtuigd voorstander van de wet, zoals die is voorgesteld. Eveneens 20 procent is fervent tegenstander en zal dat ook blijven", meldt de ANWB. "Deze groep kan zich niet vinden in het principe 'betalen naar gebruik' en onderstreept de afwijkende stellingname met alle mogelijke kritiekpunten. Een grote middengroep van 60 procent heeft één of meerdere twijfels of bezwaren. Naarmate dat er meer worden, zien wij het draagvlak voor het principe afnemen." Het wetsvoorstel Kilometerbeprijzing is inmiddels controversieel verklaard, bovendien heeft het CDA zich inmiddels tegen het voorstel gekeerd. Invoering is daarmee verder weg dan ooit.
"Het spitstarief wordt als oneerlijk en niet-effectief ervaren. Automobilisten hebben vaak geen alternatief - vanwege werktijden of ontoereikend openbaar vervoer - En wijzen het spitstarief daarom krachtig af", aldus de ANWB. "Het registratiesysteem vindt men bovendien te ingewikkeld, te kwetsbaar en te duur. De overgangsfase leidt tot langdurige onzekerheid over de autokosten en een sterk stijgende motorrijtuigenbelasting. Tegen deze onduidelijkheid en oneerlijkheid bestaat grote weerstand." Dat leden verschillen onderling wel sterk van mening. "Zo'n 20 procent is overtuigd voorstander van de wet, zoals die is voorgesteld. Eveneens 20 procent is fervent tegenstander en zal dat ook blijven", meldt de ANWB. "Deze groep kan zich niet vinden in het principe 'betalen naar gebruik' en onderstreept de afwijkende stellingname met alle mogelijke kritiekpunten. Een grote middengroep van 60 procent heeft één of meerdere twijfels of bezwaren. Naarmate dat er meer worden, zien wij het draagvlak voor het principe afnemen." Het wetsvoorstel Kilometerbeprijzing is inmiddels controversieel verklaard, bovendien heeft het CDA zich inmiddels tegen het voorstel gekeerd. Invoering is daarmee verder weg dan ooit.
Lees ook
Praktijkverbruik

Praktijkverbruik: is de Audi A1 (2010 – 2018) een zuinige keuze?

Classics - Deze Volkswagen Polo G40 kent bijna niemand
Designreview

Designreview Alfa Romeo Tonale: 'simpelweg aanstootgevend'
20 jaar terug

Bij de eerste BMW X3 moesten we echt zoeken naar concurrenten
Achtergrond

Zo gaat de accu voor de EV zich ontwikkelen
Nieuws

Lucid Air – Back to Basics
Lezersreacties (96) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.