‘Amerikaanse importheffingen kosten BMW 10 miljoen per dag’
De Duitsers willen een deal
Duitse autobouwers zijn naar verluidt hard bezig om een deal te sluiten met de Verenigde Staten over importheffingen. Dat is niet zo gek als je leert dat alleen al BMW naar eigen zeggen 10 miljoen per dag kwijt is aan die heffingen.
Jawel: 10 miljoen per dag. Het bedrag komt uit een niet nader omschreven rapport dat door Carscoops wordt aangehaald, maar er zijn vooralsnog geen redenen om aan te nemen dat het niet klopt. Als BMW al zoveel geld kwijt is aan de importheffingen zal dat voor Volkswagen en Mercedes niet veel beter zijn. Reuters bevestigt dan ook dat de Duitse autobouwers stevig in gesprek zijn met Amerikaanse overheidsfunctionarissen om tot een deal te komen. Daarbij zou concreet worden gemikt op een ‘ruilhandel’, waarbij een in de VS geproduceerde auto die wordt geëxporteerd, kan worden gebruikt om een elders gebouwde, maar voor de VS bedoelde auto te compenseren. Om eerlijk te zijn dachten wij dat het al zo werkte. Polestar vertelde ons namelijk eens dat de import van een in China gebouwde Polestar 4 kan worden gecompenseerd door een in Amerika gebouwde Polestar 3 juist buiten de VS te verkopen, maar kennelijk werkt dat vooralsnog alleen voor China zo.
De Amerikaanse president Trump heeft al een importheffing van 25 procent ingevoerd voor auto's en auto-onderdelen en dreigt die zelfs te verhogen naar 50 procent. Dit zou uiteraard desastreus zijn voor Duitse autobouwers, die voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van de Amerikaanse markt. Trump zegt vooral een ‘eerlijk speelveld’ na te streven, na een lange periode waarin de EU 10 procent importheffing hanteert op Amerikaanse auto’s en er andersom een heffing van slechts 2,5 procent bestaat.