Amerikaans onderzoek: ‘knie-airbag nu zinloos’
Soms zelfs risicoverhogend
Auto’s worden (in veel gevallen) veiliger en veiliger. Naast een rits aan veiligheidssystemen lijkt achter elk paneel binnenin een airbag te zijn verstopt. Nieuw Amerikaans onderzoek wijst echter uit dat dit niet altijd wenselijk is.
Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) is een non-profitorganisatie die zich inzet voor het verminderen van het aantal doden en zwaargewonden in het verkeer. Een nieuwe onderzoek van deze organisatie naar de werking en het effect van airbags laat zien dat de plofzakken zeer effectief zijn, behalve bij de knieën. Knie-airbags die zijn aangebracht onder het dashboard zouden volgens de Amerikanen weinig tot geen positief effect uitoefenen op het verminderen of voorkomen van letsel. Bij een crashtest met een kleine frontale overlap is de kans op extra letsel aan de onderbenen en het rechterdijbeen zelfs iets groter door toedoen van knie-airbags.
Het hoofd zou wel enigszins beter beschermd zijn, doordat de impact op het lichaam breder wordt verspreid. Bij een crashtest met matige frontale overlap hadden de airbags zowel geen positief als negatief effect. Voor het onderzoek gebruikte het IIHS de crashtestgegevens van 400 frontale crashtests en rapporten van ongevallen uit 14 Amerikaanse staten. Volgens Becky Mueller, een Senior Reaserch Engineer bij IIHS, liggen er uitdagingen voor fabrikanten om het ontwerp van knie-airbags te verbeteren.