Alle details van Citroëns Numéro 9
Hoe Citroëns 'Numéro 9' eruit ziet, wisten we al. Inmiddels hebben de Fransen ook alle relevante informatie over hun langgerekte shooting brake vrijgegeven. * NU MET EXTRA FOTOSHOW!
Een fotoshoot van een splinternieuw model plannen in hartje Parijs is natuurlijk vragen om gratis publiciteit. En da's gelukt. Het uiterlijk van de Citroën Numéro 9 kende zodoende weinig geheimen meer, al voegt de foto waarop je het dak kunt zien zeker nog wel iets toe. In de Y-vormige constructie meenden we zonnecellen te ontwaren maar nadere inspectie leert dat het om aaneengeschakelde DS-logo's zijn.
Volgens Citroën is de Numéro 9 (voorbode van een DS9?) een kruising tussen een coupé en een stationwagon, waardoor de term 'shooting brake' om de hoek komt kijken. Volgens z'n bouwers is de 4,93 m lange (wielbasis 3 m), 1,94 m brede en 1,27 m hoge concept car een 'nieuwe visie op de topklasse in het D-segment' en is het de voorbode van wat we kunnen verwachten van de komende drie DS-modellen van Citroën; een 'hatchback in het C-segment Premium Sedan' (wat dat ook moge wezen), een SUV en een 'luxueuze hatchback in het D-segment'.
Voor de aandrijving van de Numéro 9 zorgt een benzine- of dieselmotor (afhankelijk van de markt, in dit model zit een 1.6 THP benzinemotor van 225 pk) gecombineerd met een door lithium-ion-accu's gevoede elektromotor van 70 pk en 200 Nm die de achterwielen aandrijft – de verbrandingsmotor neemt de voorwielen voor z'n rekening. De auto zou 50 km op alleen de elektromotor kunnen afleggen. 0-100 km/h kan in 5,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 244 km/h. Het – puur theoretische - gemiddelde verbruik van de plug-in-hybride is 1,7 l/100 km (39 g/km). Wat de benzinemotor 'los' verbruikt, vermeldt het verhaal niet.
De van actieve hydraulische vering voorziene en op 245/35/ZR21-rubber geschoeide Numéro 9 staat eind deze maand op de autobeurs van Peking. Citroën gebruikt de concept car om haar DS-lijn (DS3, DS4 en DS5) te introduceren op de Chinese markt.