Alle details van Citroëns Numéro 9
Hoe Citroëns 'Numéro 9' eruit ziet, wisten we al. Inmiddels hebben de Fransen ook alle relevante informatie over hun langgerekte shooting brake vrijgegeven. * NU MET EXTRA FOTOSHOW!
Een fotoshoot van een splinternieuw model plannen in hartje Parijs is natuurlijk vragen om gratis publiciteit. En da's gelukt. Het uiterlijk van de Citroën Numéro 9 kende zodoende weinig geheimen meer, al voegt de foto waarop je het dak kunt zien zeker nog wel iets toe. In de Y-vormige constructie meenden we zonnecellen te ontwaren maar nadere inspectie leert dat het om aaneengeschakelde DS-logo's zijn.
Volgens Citroën is de Numéro 9 (voorbode van een DS9?) een kruising tussen een coupé en een stationwagon, waardoor de term 'shooting brake' om de hoek komt kijken. Volgens z'n bouwers is de 4,93 m lange (wielbasis 3 m), 1,94 m brede en 1,27 m hoge concept car een 'nieuwe visie op de topklasse in het D-segment' en is het de voorbode van wat we kunnen verwachten van de komende drie DS-modellen van Citroën; een 'hatchback in het C-segment Premium Sedan' (wat dat ook moge wezen), een SUV en een 'luxueuze hatchback in het D-segment'.
Voor de aandrijving van de Numéro 9 zorgt een benzine- of dieselmotor (afhankelijk van de markt, in dit model zit een 1.6 THP benzinemotor van 225 pk) gecombineerd met een door lithium-ion-accu's gevoede elektromotor van 70 pk en 200 Nm die de achterwielen aandrijft – de verbrandingsmotor neemt de voorwielen voor z'n rekening. De auto zou 50 km op alleen de elektromotor kunnen afleggen. 0-100 km/h kan in 5,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 244 km/h. Het – puur theoretische - gemiddelde verbruik van de plug-in-hybride is 1,7 l/100 km (39 g/km). Wat de benzinemotor 'los' verbruikt, vermeldt het verhaal niet.
De van actieve hydraulische vering voorziene en op 245/35/ZR21-rubber geschoeide Numéro 9 staat eind deze maand op de autobeurs van Peking. Citroën gebruikt de concept car om haar DS-lijn (DS3, DS4 en DS5) te introduceren op de Chinese markt.
PRIVATE LEASE Citroën
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Deze klassiekers zijn echt goedkoop, maar dan moet je zelf goed kunnen sleutelen

De Citroën BX begon zijn carrière braaf maar na de Sport (Flodder!) ging het los met GTI en 16V

Deze 'Hot Rod' heeft een heel lieflijk klinkende naam - In het Wild

'Citroën C3 niet aan te slepen'







