Al na 74 Nederlandse exemplaren: DS 9 uit productie
Een succesverhaal was het niet
Nu DS met veel bombarie een nieuw topmodel heeft gelanceerd in de bijzondere vorm van de DS N°8, is het tijd om de blik te richten op het ‘oude’ topmodel. De productie van die DS 9 is namelijk gestopt.
DS benadrukt dat we de DS N°8 niet als de opvolger van de DS 9 kunnen zien, wat vanwege zijn totaal andere vorm logisch is. Toch is hij dat in zekere zin ook wel, want in beide gevallen praten we over het topmodel van DS en de 9 verdwijnt nu de N°8 net is gepresenteerd. De DS 9 werd in 2020 gepresenteerd, om in 2021 in de Nederlandse showrooms te verschijnen. Een serieuze facelift van het model kwam er nooit, een kleine update met nieuwe aandrijflijnen in 2023 wel.
Zijn gestroomlijnde sedankoets maakt de DS 9 duidelijk anders dan de veelal in cross-overvorm gegoten andere modellen van DS, maar vaak kun je niet van dat beeld genieten. De DS 9 was namelijk bepaald geen succes. Volgens Goodcarbadcar.net gingen er in 2022 in totaal 1.253 DS 9’s op Europees kenteken. Ter vergelijking: de Peugeot 508, die als D-segmenter toch ook last heeft van flink dalende verkopen, leverde in hetzelfde jaar nog altijd bijna 15.000 kopers op. In Nederland ging het zeker niet beter met de DS 9: 2022 was hier het piekjaar, maar evengoed werden er maar 39 exemplaren verkocht. In totaal zijn er in ons land 74 DS 9’s verkocht, waarmee de sedan zelfs in het niet onverdeeld succesvolle gezelschap van andere DS'en met afstand de minst populaire auto is.
De DS 7 (oorspronkelijk uit 2017) staat overigens nog wel op de DS-prijslijsten en heeft zijn veel jongere sedanbroertje dus overleefd.