AK Syrena wil vier elektrische modellen

Oude naam, nieuwe technieken

AK Syrena schetsen
AK Syrena schetsenAK Syrena schetsenAK Syrena schetsenAK Syrena schetsenAK Syrena schetsenAK Syrena schetsenAK Syrena schetsen
Begin dit jaar werd bekend dat het in Toronto opgerichte en momenteel in Polen gevestigde AK Motor de oude FSO-typenaam Syrena nieuw leven had ingeblazen. Een eerste model hebben we al eens gezien, maar nu blijkt het modellengamma uit 4 auto's te gaan bestaan.

In januari lanceerde het door AK Motor gereanimeerde (AK)Syrena de Meluzyna R, een klein slechts 1.100 kilo wegend model met een 400 pk sterke viercilinder turbomotor onder de kap. Er worden er slechts 25 van gebouwd, maar AK Syrena heeft meer modellen in het vat zitten.

De Meluzyna R was volgens AK Motor slechts de eerste stap in de heropleving van de oude naam. Het bedrijf zegt in 2013 de markt geanalyseerd te hebben om tot de conclusie te komen dat er een markt voor EV's zou zijn. AK Motors zegt dan ook dat de eerste reguliere auto die het naar de weg zal brengen over een volledig elektrische aandrijflijn zal komen te beschikken.

De eerste EV van AK Syrena zal de NIXI zijn, een tweezits elektromodel bedoeld voor gebruik in de stad. Onder de noemer Derceto E heeft het merk een vierzitter voor ogen. Dan volgen er nog twee sportievelingen: de Ligea E en Meluzyna E Coupé. Middels een reeks vrolijke illustraties probeert AK Motors weer te geven wat we verwachten kunnen. We wachten af.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.